Jak pokračují přípravy vysokorychlostní tratě Praha – Ústí nad Labem – Drážďany
Správa železnic a DB Netz uzavřely smlouvu s dodavatelem na zajištění projektové přípravy přeshraničního úseku vysokorychlostní tratě (VRT) z Prahy do Drážďan. Klíčovou veřejnou zakázku, která bezmála třicetikilometrový Krušnohorský tunel přiblížila dále k samotné realizaci, vyhlásily Správa železnic a DB Netz jako takzvaný společný zadavatel. V soutěži uspělo sdružení firem vedené rakouskou společností ILF Consulting Engineers Austria Gmbh, které zpracuje dokumentaci pro územní rozhodnutí na Krušnohorský tunel spojující Heidenau a Ústí nad Labem novou trasou. Na projektu přeshraničního tunelu budou spolupracovat nejen zahraniční experti se zkušenostmi z podobných evropských staveb, ale také odborníci z České republiky. Projektanti zahájí práce na dokumentaci v následujících dnech. Hotovo by mělo být v roce 2024. Krušnohorský tunel je součástí nové vysokorychlostní tratě Drážďany – Praha. Studie proveditelnosti počítá s jeho využitím pro osobní i nákladní dopravu, což umožní převedení až 150 vlaků přepravujících zboží z údolí řeky Labe. Expresní vlaky přepraví cestující na této trase za méně než půl hodinu. Krušnohorský tunel je pojmenování pro úsek Nového železničního spojení Drážďany – Praha vedoucí z Heidenau do Ústí nad Labem. Novostavba zahrnuje vybudování nového terminálu Ústí nad Labem centrum, rozšíření stávající trati 130 Děčín – Chomutov v úseku Ústí nad Labem – Chabařovice a přeshraniční Krušnohorský tunel o celkové délce nejméně 26 km, z čehož se 11,7 km nachází na českém území.
Správa železnic dále představila projekt vysokorychlostní tratě (VRT) na jednání se zástupci města Louny. Do Loun totiž bude odbočovat nová trať z vysokorychlostního koridoru mezi Prahou a Drážďany. Připravovaná vysokorychlostní železnice výrazně zkrátí jízdní dobu mezi Prahou a Louny. Cestující mezi těmito městy stráví ve vlaku v současnosti průměrně dvě hodiny. Po spuštění odbočné tratě bude možné tuto trasu absolvovat za zhruba 30 minut. Práce na studii proveditelnosti, která prověří veškeré aspekty připravované tratě, budou zahájeny ještě letos. Projektanti v rámci studie také posoudí, zda by nová železnice měla sloužit pouze osobní nebo i nákladní dopravě. Spuštění provozu na nové trati do Loun a Mostu očekává Správa železnic v roce 2035.
Vysokorychlostní trať Poohří je navrhována jako odbočná větev k hlavnímu směru Praha – Ústí nad Labem – Drážďany. Je plánována pro smíšený provoz nákladních a osobních vlaků. Trať zároveň umožní spojení stávající trati 092 Neratovice – Kralupy nad Vltavou s tratí 140 Chomutov – Cheb. VRT Poohří začíná na sjezdu z trati 092 u obce Úžice ve středních Čechách, dále pokračuje podél hlavního směru Praha – Ústí nad Labem – Drážďany, překonává Vltavu a následně se stáčí na východ směrem k Mostu.
Zdroj a mapy : Správa železnic