Dopravní výchova bude v budoucnosti součástí genetické výbavy každého člověka.
Bezpečnost na silnicích se může výrazně zlepšit! Prokázaly to výsledky projektu, který byl v letech 2005 / 2006 ověřen na ptácích. Ranné výchovné působení na mláďata ptáků vytvořilo reflexní reakci na přechod pro chodce. Výsledky z praxe viz. FOTO a VIDEO v článku.
Ve spolupráci s Výzkumným ústavem pro dopravní výchovu a Ústavem pro genetické aplikace byl realizován v letech 2005 až 2006 projekt “ Bezpečně s ptáky“. Projekt byl realizován na vybraných přechodech utajených měst v celé České republice. Ptáci, kteří prošli projektem, přecházejí samostatně po přechodech pro chodce. Drobné nesnáze vznikly na přechodech, kde bylo vodorovné dopravní značení ve velmi špatném stavu a ptákům dalo velkou práci je rozeznat na vozovce. Získané zkušenosti budou doplněny o ranné cvičení zrakového rozlišování v Projektu “ Bezpečně s ptáky II“. Podrobné záznamy z projektu nejsou zatím pro veřejnost přístupné. Podařilo se nám získat také krátký videozáznam ze závěrečné ověřovacího testu v běžném dopravním provozu
Naší redakci se dále podařilo získat několik unikátních fotografií přímo z průběhu ověřovacího testu. Na fotografii č.1 je vidět odlišné chování ptáků v blízkosti přechodu pro chodce. Ovlivněné chování ze skupiny z Projektu vede k ostražitému zastavení na kraji chodníku! Dosud běžné chování ukazuje druhý ptačí jedinec, který vstoupil do vozovky a může tak způsobit dopravní nehodu. Na fotografii č. 2 je zřejmé sebevědomé a současně zodpovědné chování absolventa Projektu. Chůze po správné straně přechodu bude zařazena do Projektu “ Bezpečně s ptáky II „.
Závěry z Projektu nejsou známé ani odborníkům, kteří se starají o údržbu komunikací. Zejména při komunikaci s testovanými jedinci nedošlo dosud k přesnému definování, které úpravy u přechodů pro chodce jsou pro ptáky stěžejní ( kvalita nátěru, barevné rozlišení atd.). Uvidíme, kdy se zkušenosti z projektu “ Bezpečně s ptáky“ podaří převést do praxe s lidmi. Z nejmenovaných zdrojů se bude jednat o rok 2010.