Do pražských ulic se letos začátkem června vrátí tramvajová linka číslo 19
Propojí bez přestupu Lehovec, Palmovku, Žižkov, Strašnice, Vršovice, tj. ty části města, které dnes přímé spojení nemají, a dojede po nově postavené tramvajové trati až ke stanici metra na Pankráci. Začne jezdit, jakmile Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dokončí rekonstrukci tramvajové tratě v Táborské, Vladimírově a v ulici Na Pankráci. V okolí Pražského povstání díky rekonstrukci vzniknou úplně nové tramvajové zastávky společné pro tramvaj a autobus. Trasa linky číslo 19: Lehovec – Nádraží Vysočany – Palmovka – Biskupcova – Želivského – Strašnická – Kubánské náměstí – Slavia – Koh-i-noor – Nádraží Vršovice – Náměstí Bratří Synků – Pražského povstání – Pankrác.
V oblasti Náměstí Bratří Synků pojede linka 19 ve směru z Pankráce na Lehovec zkratkou v ulici Na Zámecké, kterou využívají pouze noční tramvaje. Mine tak silně zatíženou světelnou křižovatku v Otakarově a uspoří cestujícím cca dvě minuty jízdní doby. V ulici Jana Želivského hned za velkou světelnou křižovatkou Želivského se chystá nová tramvajová zastávka směrem k nákladovému nádraží. Bude sloužit linkám 10 a 19, které odtud míří společně na Palmovku, aby odjížděly od metra z jedné společné zastávky. Zastaví tu také linky 11 a 26. O jejím co nejrychlejším zřízení se právě jedná. Trasa nové linky 19 měří bez mála 17 kilometrů a tramvaj na ní bude mít 38 zastávek.
Na linku 19 bud možné vypravit pouze obousměrné kloubové tramvaje typu KT8D5.RN2P, které budou vyjíždět z provizorní vozovny v Ústředních dílnách DP, která v současné době nahrazuje rekonstruovanou vozovnu Hloubětín.
Poprvé se linka 19 objevila v ulicích Prahy před 98 lety, přesně 29. července 1923. Tehdy jezdila z Libně kolem Prašné brány na Můstek, pak po Václavském náměstí k Muzeu a dále přes Tylovo náměstí do Nuslí – shodou okolností také na dnešní náměstí Bratří Synků (tehdy šlo o zastávku Nusle, Riegrovo náměstí). V roce 1925 pak byla prodloužena poprvé na Pankrác. Nová trasa tak přivede letos v červnu linku 19 do míst, kde vozila své úplně první pražské cestující. Do pražských ulic se v trvalém stavu vrátí linka 19 téměř přesně po 9 letech. V trase Lehovec – Želivského – Nádraží Strašnice/Radošovická jezdila naposledy 22. května 2012.
Zdroj: Pražská integrovaná doprava
Foto: Jiří Borový