Do areálu Psychiatrické nemocnice Bohnice jezdí nová linka 235
Od soboty 6. listopadu 2021 je v provozu nová midibusová linka, kterou provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Nová linka zároveň celoročně posílí stávající spojení linkou 236 mezi přívozem v Podhoří, Zoologickou a Botanickou zahradou v Troji a sídlištěm Bohnice. Nová linka 235 jede v trase Podhoří – Zoologická zahrada – Botanická zahrada Troja – Krakov – Odra – Řepínská – Nemocnice Bohnice. V areálu Psychiatrické nemocnice Bohnice má kromě konečné zastávky Nemocnice Bohnice dalších 5 zastávek s doplňkovými názvy Hlavní vrátnice, Centrální terapie, Interna, Ředitelství a Divadlo Za plotem. Linka je v provozu každý den cca od 6:30 do 20:00 v půlhodinovém intervalu, přičemž ve společném úseku s linkou 236 mezi zastávkami Podhoří a Zhořelecká je zajištěn souhrnný interval 15 minut. Zkrácení intervalu z Bohnic do Podhoří by mělo zvýšit atraktivitu spojení přívozem P2 směrem na Prahu 6, který pluje rovněž v intervalu 15 minut.
„Zavedení této linky je pro mne symbolem otevírání Psychiatrické nemocnice Bohnice Pražanům a současně popřením mýtu o nebezpečnosti lidí s duševním onemocněním. Vnímám to jako první krok k praxi běžné v zahraničí, kdy se péče pro lidi s psychiatrickým onemocněním vysouvá z velkých ústavních zařízení a přesouvá se do místních komunit v podobě multidisciplinárních týmů a problémy se tak mohou řešit v místě z komunitních zdrojů. Na této přeměně spolupracuje Hlavní město Praha s Ministerstvem zdravotnictví jako zřizovatelem Psychiatrické nemocnice Bohnice. Věřím, že areál se postupně stane přirozenou součástí Bohnic a bude využíván i pro občanskou vybavenost Pražanů v okolí bydlících,“ říká radní hl. m. Prahy pro oblast sociální politiky a zdravotnictví Milena Johnová.
„Areál bohnické nemocnice je rozsáhlý areál, kterému doteď chybělo potřebné a důstojné dopravní obsloužení. V Praze se snažíme o to, aby vše bylo v přijatelné docházkové vzdálenosti. Nejen veřejnou vybavenost, ale právě i přístup k městské hromadné dopravě. Říkáme tomu město krátkých vzdáleností. K areálu bohnické nemocnice byl doteď přístup velice omezený s dlouhou docházkovou vzdáleností k některým pavilonům. Velice proto vítám zprovoznění midibusové linky 235, která přispěje ke zkvalitnění pražské městské hromadné dopravy,“ dodává náměstek pražského primátora a radní pro oblast územního rozvoje a územního plánu Petr Hlaváček
Trochu z historie Psychiatrické nemocnice Bohnice: Zemský výbor Království českého rozhodl dne 12. listopadu 1903 postavit „na zelené louce“ ústav pro choromyslné v Bohnicích u Prahy pro odlehčení kapacity zemského ústavu pro choromyslné v Praze (dnešní Psychiatrická klinika na Karlově). Dne 28. dubna 1909 prohlásil výbor kolonii pražského ústavu za samostatný ústav s titulem Královský český zemský ústav pro choromyslné v Bohnicích a v něm bylo od roku 1906 do roku 1912 postaveno celkem 28 léčebných pavilonů, z toho 22 pavilonů jako tzv. centrum III. třídy ošetřovací a zbývajících 6 pavilonů již v roce 1908 jako tzv. kolonie pro klidné, práce schopné nemocné. Dále byly postaveny provozní objekty: čerpací stanice pro zpracování užitkové vody z Vltavy (pitná voda byla čerpána ze studní), vodojemy, kotelna, elektrárna, kuchyně, prádelna, sklady, dílny, prosektura, administrativní budova, areál zemědělského statku, obytné budovy aj. Ústav měl na západ od areálu vlastní hřbitov se 4100 hrobovými místy. Pro stavbu budovy administrace, kostela a vil v jižní části ústavu byly vybrány architektonické návrhy tehdy již renomovaného architekta Václava Roštlapila, mj. tvůrce monumentální Strakovy akademie v Praze – Klárově (dnes sídlo Vlády České republiky) a Akademie výtvarných umění v Praze – Letné. V budově kostela sv. Václava, se středovou 55 metrů vysokou věží, skloubil románské prvky s prvky secese. Na vnějším i vnitřním vybavení kostela, dokončeného v roce 1916, se podíleli významní umělci té doby, např. Jakub Obrovský, Celestin Klouček, Franta Úprka, František Hergesell ml.
V současné době připomíná rozsáhlý areál hodně svou minulost a dopravní spojení ocení především zaměstnanci, pacienti a jejich návštěvy.
Zdroj a mapa: Dopravní podnik Praha
Foto a video: B.Borová, IZDoprava
Prodloužení této linky č. 235 je určitě potřebná věc, o tom nepochybuji, ale nechápu, proč je následně u jediné linky do Dolních Chaber č.162 zas o x spojů míň, a to nemluvím o její minimální návaznosti, to je vporadku? O tom se ale bohuzel nikde nemluví 🙁