Sdružení stavebních firem podmínečně odstoupilo od smlouvy na výstavbu úseku D11
Sdružení stavebních firem, které je dodavatelem zakázky na výstavbu nového úseku dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, dnes oznámilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podmínečné odstoupení od smlouvy. Důvodem je dlouhodobá nečinnost ŘSD, které v podstatě zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby. Společnosti EUROVIA CS, Metrostav a Swietelsky se dostaly do patové situace při jednáních s ŘSD ohledně zahájení výstavby pokračování dálnice D11. Zhotovitelé stavby nemohou práce na výstavbě dálnice zahájit, neboť staveniště není ve stavu, ke kterému se ŘSD zavázalo ve smlouvě. „Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. Ředitelství silnic a dálnic se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,” vysvětluje Ing. Martin Borovka, předseda představenstva a generální ředitel EUROVIA CS. „Pokud by nás ŘSD požádalo, mohli bychom pozemky do patřičného stavu upravit. ŘSD by si to u nás podle platných pravidel ale muselo objednat – a to neudělalo. ŘSD bohužel nekoná, čas běží a tím se zkracuje doba, která byla vyhrazena pro vlastní stavební práce,” dodává Borovka.
Podle smluvních podmínek má ŘSD dvanáct měsíců od podání nabídky (tj. od září 2017) na to, aby zhotovitelům sdělilo termín zahájení prací. To však neučinilo a nereagovalo ani na výzvy k řešení dané situace. Práce tudíž nemohly začít. Zhotovitelům navíc běží od podpisu smlouvy (tj. srpen 2018) lhůta pro výstavbu. Dodavatelské společnosti tak již nechtějí dalšímu zkracování původně stanoveného harmonogramu přihlížet a v případě, že ŘSD urychleně situaci nevyřeší, od smlouvy definitivně odstoupí. Kvůli nepřipravenosti staveniště je nebylo dodnes možné převzít a stavební práce nemohly začít. Termín dokončení stavby je přitom závazně stanoven ve smlouvě.
Za více než rok a čtvrt od podání nabídky se změnily ceny řady vstupů, na které dodavatelé stavebních prací nemají vliv. Týká se to hlavně rostoucích cen ropy, které přímo ovlivňují ceny asfaltu, vliv měl i vývoj cen energií či nárůst mezd vyvolaný sociálním programem vlády. Ceny vstupů ve stavebnictví za uvedenou dobu vzrostly v průměru o 14,5 %, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně 6 %. Obě překážky představují pro společnosti, které jsou členem sdružení, závažná právní a ekonomická rizika, která na sebe nejsou ochotny namísto státu převzít.
Zdroj:
TZ EUROVIA CS, a.s.,Metrostav, a.s..