Vláda schválila převod nádraží a souvisejícího majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty


V pondělí 21. prosince schválila vláda návrh ministerstva dopravy na převedení části majetku Českých drah na stát, respektive Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Převod se týká zejména nádražních budov, dalších staveb v železničních stanicích a pozemků, které s dotčenými stavbami souvisejí. Tímto krokem dojde ke sjednocení vlastnictví infrastruktury nutné pro provozování dráhy a naplní se předpoklady pro fungování liberalizovaného systému železnice.

Převod majetku se týká celkem 1051 nádražních a dalších 523 provozních budov a pozemků. Předmětem převodu není 87 majetkových položek, kde převodu brání smluvní vztahy s třetími subjekty, například Praha – Masarykovo nádraží a Brno hlavní nádraží, kde bylo třeba vzít v potaz i dosud nedořešené budoucí umístění stanice Brno hlavní nádraží. U těchto významných stanic bude vždy cílem sjednotit vlastnictví po ukončení či změně stávajícího smluvního vztahu. V případě dalšího majetku je důvodem výjimky to, že dnes již neplní svůj původní účel související s využitím železniční dopravní infrastruktury. U takových objektů bude stát se současným vlastníkem kooperovat při hledání způsobu využití a zapojení finančních prostředků EU.

Cena za převod majetku podle znaleckého posudku, schváleného Evropskou komisí, činí 3,24 miliardy korun. K samotnému převodu může dojít po souhlasu řídících orgánů ČD a SŽDC. Pokud obě organizace záměr vlády potvrdí, mohl by se převod odehrát v první polovině příštího roku.

Investice do staveb železničních stanic jako nedílné součásti železniční infrastruktury budou moci být financovány prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, a to případně i s využitím strukturálních fondů EU. To do této doby bylo komplikované, protože by se jednalo o nedovolenou veřejnou podporu. V řadě případů byla předmětem investičních akcí pouze část infrastruktury vlastněná státem, přičemž docházelo k nekoncepčnímu a neúčelnému vyjímání souvisejícího majetku ČD z veřejného financování. Opravovaly se tak trati a nástupiště ve vlastnictví SŽDC, avšak stav nádražních budov zůstával  ve velmi špatném stavu. Prodej nádražních budov a souvisejícího majetku státu, se kterým bude nyní hospodařit SŽDC, umožní plné využití státních a evropských prostředků na rekonstrukce nádražních budov a další příslušné infrastruktury.

Zdroj: MD CR


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,15176 s | počet dotazů: 202 | paměť: 20285 KB. | 01.05.2024 - 00:22:25