Dopravní podnik Praha se stal „mediální hvězdou“
V Dopravním podniku hl.m.Prahy je nebývale živo. Mediální zájem se zvýšil během podzimu 2011 a nečekaně v klidném prázdninovém měsíci. Pražský Dopravní podnik podal(DPP)totiž ve středu 15.8.2012 v návaznosti na prověrku deseti nevýhodných smluv trestní oznámení na konkrétní lidi, kteří smlouvy podepsali. Jsou podezřelí ze spáchání trestných činů podvodu, pletichy při zadávání veřejné zakázky a porušení povinnosti při správě cizího majetku. Jde o bývalé členy vedení Dopravního podniku a zástupce firem ze tří nevýhodných kontraktů. Trestní oznámení by se tak mohlo dotknout asi osmi lidí. Ve středu, tedy ve stejný den, kdy bývalý ředitel Lich podal trestní oznámení, byl odvolán z čela představenstva DPP. Ve čtvrtek 16.8.2012 musel skončit i jako ředitel Dopravního podniku. Dnes už pracuje v budově ředitelství DPP protikorupční policie. Před budovou ředitelství DPP v Praze 9 čekají na aktuální informace novináři i televizní štáby
Na stránkách DPP najdou zájemci prohlášení bývalého generálního ředitel Vladimír Lich, který se vyjadřuje k důvodům svého odvolání.
„V současné době je majetek Dopravního podniku hl. m. Prahy a. s. pojištěn a jinak tomu nebude ani 1. ledna příštího roku. Veřejná zakázka na výběr pojišťovny byla původně připravována společnostmi, které organizovaly výběrová řízení pro DPP v minulosti. Nicméně několik z nich bylo součástí právní analýzy, která prověřovala pochybné a médii kritizované smluvní vztahy. Proto Dopravní podnik poptal 7 společností, a následně vybral AK Havel & Holásek pro přípravu zadávací dokumentace a organizaci veřejné zakázky. Díky tomuto postupu došlo k mírnému časovému prodlení, ale nejedná se o nic, co by mohlo způsobit zásadní komplikace. Po důkladné analýze jsme zvolili variantu využití služeb makléře, která je naprosto standardní u velkých firem typu DPP, naopak vztah přímo s pojišťovnou je pokládán za nestandardní. Hlavním důvodem je limitovaný rozsah českého pojišťovacího trhu, kdy makléř má za úkol zajistit oslovení velkých evropských, případně amerických pojišťoven, které jsou cenově výhodnější. Makléř má veškeré know-how a poskytuje klientovi plný servis při výběru pojišťovny. Úspora proti variantě napřímo soutěženého pojištění s pojišťovnou může být až 20%. Případný časový nesoulad by se jednoduše překlenul prodloužením stávajících smluv. Je tedy více než zřejmé, že argumentace v případě mého odvolání je pouhou záminkou. Společnost a její majetek bude pojištěn, tedy i po 1. 1. 2013.,“ uvedl Vladimír Lich, generální ředitel Dopravního podniku. Zároveň oponuje důvodům jeho odvolání, jak je uvedla dozorčí rada:
- Prováděné změny nejsou pomalé, nekoncepční a nesystémové. Naopak jsou koncepční a systémové. Lze to ukázat na přehledu úspor, které se podařilo vyjednat.
a) Jednání o komplexním bezpečnostním systému přinese úsporu až 1,2 miliardy korun. b) Jednání se Škoda Transportation přineslo úsporu 1 miliardu korun pro rok 2012, když se podařilo dohodnout snížení dodávky počtu tramvají z 32 na 17. Zároveň se podařilo prodloužit jejich záruční dobu z 31 na 43 měsíců. Nadále se jedná se Škoda Transportation o tom, že se sníží dodávka tramvají o 17 kusů i v roce 2013 a tím by se ušetřila další 1 miliarda korun.
c) V současné době platí DPP za IT služby částku společnost CSC 1,2 miliardy korun za 4 roky. Nová jednání přinesou úsporu 400 milionů korun za stejnou dobu.
d) Novému vedení DPP se podařilo vyjednat roční desetiprocentní úsporu na úklidové služby.
e) V rámci rekonstrukcí tramvajových tratí se díky důslednému soutěžení podařilo uspořit 200 až 300 milionů korun ročně.
f) Podařilo se vyjednat i výrazně nižší koordinační přirážku v rámci stavby metra A cca 4 milionu korun.
- Komunikace s dozorčí radou.
„Jelikož někteří členové dozorčí rady mě tlačili, abych na pozice v rámci DPP dosadil jimi navržené konkrétní lidi, o jejichž motivaci pochybuji, snížila se tím moje důvěra v dozorčí radu,“ vysvětluje generální ředitel Vladimír Lich.
- „Zároveň odmítám, že by chod DPP byl ohrožen. Přistupuji ke své funkci s péčí řádného hospodáře a výše uvedené úspory o tom svědčí,“ dodává Lich.
Zdroj:DPP
Pro přehled uvádíme vybrané změny ve vedení podniku od roku 2011. V dozorčí radě DPP docházelo ke změnám během roku 2011. Nejvýraznější změně došlo 29. listopadu 2011 v souvislosti s uzavřením nové koalice na pražské radnici mezi ODS a TOP 09. Pražští radní vyměnili tři starosty z ODS Milana Richtra, Dalibora Mlejnského a Marka Ječménka a dále bývalého náměstka primátora Antonína Weinerta (ČSSD). Nahradili je zástupci ODS a TOP 09.
1. prosince 2011 – Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák podal rezignaci ke konci roku 2011.
2. prosince 2011 – Na post dopravního ředitele DPP rezignoval Petr Blažek, řízením dopravního úseku byl poté pověřen Ladislav Urbánek. Skončil také ekonomický ředitel Ivo Štika, místo něj byla pověřena Magdalena Češková z ekonomického oddělení podniku.
5. prosince 2011 – Řízením společnosti byl pověřen dopravní ředitel Jaroslav Stůj.
9. prosince 2011 – Stůj byl zvolen do představenstva dopravního podniku, z kterého byl odvolán Vladimír Perný. Bývalý ředitel Dvořák rezignoval na místo předsedy představenstva s tím, že v orgánu ale zůstane, dokud Stůj nezíská potřebnou licenci pro provozování kolejové dopravy.
21. prosince 2011 – Dozorčí rada dopravního podniku odvolala svého dosavadního předsedu Miloslava Ludvíka (ČSSD). Novou šéfkou byla zvolena Zdena Javornická z magistrátního odboru rozpočtu, kterou do dozorčí rady zvolila rada hlavního města. Dozorčí rada zároveň vyměnila dva členy představenstva – opustili jej bývalý ředitel Dvořák a bývalý ekonomický ředitel Ivo Štika.
22. prosince 2011 – Předsedkyní představenstva dopravního podniku byla zvolena Magdalena Češková.
2. ledna 2012 – Do funkce bezpečnostního ředitele jmenován Pavel Richter, nahradil Antonína Fedorka, který skončil koncem roku 2011.
6. února 2012 – Řízením DPP dočasně pověřena Češková; Stůj byl odvolán.
9. března 2012 – Funkce se ujal nový ředitel DPP Vladimír Lich, který byl 13.března 2011 zvolen předsedou předsednictva
2. května 2012 – Novým finančním ředitelem se stal Michal Heřman.
15. srpna 2012 – Dozorčí rada odvolala ředitele Vladimíra Liche z představenstva společnosti.
16. srpna 2012 – Představenstvo odvolalo Liche z postu generálního ředitele. Řízením podniku byla následně pověřena Češková, která byla zvolena předsedkyní představenstva.
K doplnění: DPP měl k 31. prosinci 2011 10 743 zaměstnanců, provozuje 3 linky metra, 24 linek tramvají a 150 linek autobusů.