Praha 8 připravuje systém parkovacích zón
Po zavedení systému už mimopražští řidiči nezaparkují zdarma u stanic metra. V Karlíně, části Libně a kolem stanice metra Kobylisy a Ládví počítá se zavedením smíšených a modrých parkovacích zón. Systém je jednoznačně navržen pro zlepšení parkování obyvatel Prahy 8, v místech, která jsou extrémně zatížená a využívaná i mimopražskými řidiči. Komplikace s parkování jsou zejména v okolí stanic metra.
Všichni občané Prahy 8 budou mít možnost zakoupit si rezidenční parkovací kartu, která zajišťuje všem stejné právo parkovat kdekoli v oblasti vyhrazené pro rezidenční parkování na území osmého obvodu bez omezení. Dojíždějící a řidiči ze sousedních městských částí, kteří využívají především v Karlíně a Libni bezplatné parkování, již nebudou mít možnost tato místa blokovat. V současné době je navrženo několik zón – čistě rezidenční, smíšená krátkodobá, smíšená záchytná a návštěvnická krátkodobá. Všechny tyto zóny jsou plánovány v nejzatíženějších oblastech, tedy v celém Karlíně a části Libně, Kobylis a Ládví. Rezidenční karta pro občany s trvalým bydlištěm bude stát 350 a 700 korun za rok (maximálně tedy 1,92 koruny za den) a bude platit na celém území MČ Praha 8.
Na rozdíl od ostatních částí Prahy, kde jsou již zóny placeného stání zavedeny, počítá systém s velkým rozsahem (70%) takzvaných smíšených parkovacích zón. Na nich rezidenti vlastnící kartu parkují bez dalších poplatků a návštěvníci platí jen v určitých hodinách.
Radnice si od zavedení parkovacích zón slibuje nejen zlepšení parkovacích možností pro obyvatele městské části, ale také snížení provozu,emisí i hluku v pracovní dny, kdy Kobylisy, Karlínem a Libní projíždějí tisíce aut doufajících v bezplatné zaparkování co nejblíže stanic metra Florenc, Křižíkova, Invalidovna, Palmovka, Kobylisy a Ládví. Stanice metra jsou umístěné v obytných lokalitách, kde není nadbytek parkovacích míst a parkovací místa jsou určená především pro rezidenty.
Návrh Prahy 8 nemá definitivní formu a vedení městské části počítá s projednáním s občany. Návrh však jednoznačně zvýhodňuje obyvatele městské části, zavedení smíšený zón umožní krátkodobé pakování pro návštěvy, zásobování. Ceny rezidenčních karet jsou šetrné k občanům. Mimopražští řidiči budou moci více využívat parkoviště P+R v Ládví nebo u stanice metra v Letňanech. Kapacita uvedených parkovišt P+R není v současné době plně využívaná. Není divu, kolem stanic metra lze dosud parkovat zdarma- Uvidíme, jak se změní situace po zavedení parkovacích zón!
Městská část navrhuje také ceny za rezidenční kartu. Důchodci zaplatí 350,- Kč /rok. Rezidenti zaplatí 700,- Kč/rok a návrh počítá i s tím, že o kartu bude moci zažádat rezident, který bude užívat firemní auto.
Návštěvy budou moci využít parkování ve smíšených nebo krátkodobých návštěvnických zónách, kde uhradí příslušný poplatek. Denně přes noc a o víkendu (od 18.00 v pátek až do 8.00 hod. v pondělí) mohou v návštěvnických krátkodobých zónách parkovat zdarma. Rezidenti s platnou kartou budou mít všude parkování bezplatné, ostatní by měli zaplatit kromě nejbližších ulic u stanic metra 15 Kč/hod. (návrh MČ Praha 8).
Systém rezidenčních a placených parkovacích zón již delší dobu funguje v Praze 1, 2, 6, 7, částečně v Praze 3 a 9, jeho spuštění je plánováno v Praze 5 a 11.