Zahájena rekonstrukce nejstaršího dálničního mostu v České republice – most Šmejkalka na dálnici D1


smejkalka 1
0 0 votes
Hodnocení článku

14. července se začíná renovace nejstaršího dálničního mostu v České republice, který se nachází na 24. kilometru dálnice D1 a je známý jako most Šmejkalka. Práce, které se letos budou konat, nebudou mít žádný vliv na provoz na dálnici, ten se očekává až v příštím roce.

Během této akce bude provedena renovace horní části mostu, která bude zbořena a znovu postavena. Přitom bude zachován charakteristický historický oblouk. Diagnostický průzkum potvrdil, že spodní část mostu je vhodná pro další využití. Cílem renovace je dosáhnout bezchybného technického stavu mostu a zajištění jeho plné zatížitelnosti.

V příštích měsících bude veškerá činnost soustředěna pod mostem, což nebude mít žádný vliv na provoz dálnice D1. Budou se stavět dočasné silnice, odstavná stanoviště pro stavební materiál a zařízení, a také se bude upravovat terén. Následující rok v létě by měla začít samotná renovace. Doprava bude v té době vedena v režimu 2+2 se zúženými jízdními pruhy na jedné straně mostu a se sníženou rychlostí. Druhá strana mostu bude postupně demontována a na historickém oblouku vznikne zcela nový most.

Tato stavba je realizována v rámci metody Design & Build. To znamená, že Ředitelství silnic a dálnic poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení a podrobné plánování je v kompetenci zhotovitele. Zhotovitel má plnou volnost využít svého know-how a optimalizovat postup stavby s využitím dostupných technologií tak, aby omezení provozu na veřejnosti bylo minimalizováno. Stavbu provádí sdružení firem Strabag a. s. a Pragoprojekt a. s., které dokončí práce za 965 milionů Kč bez DPH. Celková doba realizace je 1 460 dní, přičemž omezení na dálnici D1 bude trvat maximálně 755 dní. Renovace by tedy měla být dokončena v roce 2027.

Most Šmejkalka překonává Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi ve výšce 46 metrů. Jedná se o nejstarší objekt na dálnici D1. Stavba mostu probíhala mezi lety 1939 a 1949. Pravý oblouk směrem na Brno byl betonován v roce 1941, zatímco levý oblouk ve směru na Prahu byl dokončen s odstupem pěti let v roce 1946. Doba výstavby byla výrazně ovlivněna druhou světovou válkou, kvůli které byla stavba přerušena. Po válce byla dokončena nosná konstrukce mostu. V roce 1948 byly provedeny izolace mostu a v roce 1949 byla dokončena kamenná rovnanina za opěrami. V šedesátých letech proběhly ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do plánované dálnice D1. Byly provedeny statické analýzy a předprojektová příprava. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravy mostu v souladu s požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce, které byly dokončeny v roce 1977. Poté byl most uveden do provozu jako součást dálnice D1 z Prahy do Brna. V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a od té doby se na něm provádí pouze běžná údržba. Současná renovace bude největší v celé historii tohoto mostu.


Zdroj a foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,57262 s | počet dotazů: 223 | paměť: 21213 KB. | 10.12.2024 - 13:52:04