Obrázky z historie – Automobilové závody do vrchu v roce 1911
V období Rakouska-Uherska sice na silnicích nejezdilo mnoho automobilů, ale závody do vrchu se již konaly. První ročník závodu na trati Zbraslav – Jíloviště se jel 25.3.1908, který Český klub automobilistů a Český klub motocyklistů zorganizoval u příležitosti Pražského automobilního salonu. Pořadatelé v následujících letech další závody plánovali, ale automobilky neměly zájem do soutěže své vozy přihlásit.Teprve 17. dubna 1911 se tedy uskutečnil druhý ročník mezinárodního závodu Zbraslav–Jíloviště, kde se v kategorii závodních automobilů umístil na prvním místě jezdec Ing. Otto Hieronymus s továrním vozem Laurin & Klement typ FCR s výkonem 100 HP. Fotografie jsou ze závodu Praha-Jíloviště a Pražského automobilového salonu v roce 1911.
Trať závodu vedla po části říšské silnice z Prahy směrem na Dobříš. Silnice již dávno sloužila jako neoficiální trať ke zkušebním jízdám silničních strojů. Start závodní trati byl zvolen 11 km a 200 m od Prahy na Zbraslavském náměstí a cíl ve vzdálenosti 16 km a 800 m od Prahy, na kopci Cukráku nedaleko obce Jíloviště. Celá závodní trať měřila 5,6 km a výškový rozdíl mezi startem a cílem činil 192,9 m, průměrné stoupání celé trati bylo 3,5 %.
V novodobé historii navazuje na tradici známý závod historických vozidel do vrchu Zbraslav – Jíloviště, který se koná na počátku září a jede se po částečně upravené trati. Letošní ročník se bude konat 4.-5. září 2021.
Zdroj: Zbraslavhistorie, Český svět
Foto: Český svět