Změny v mezinárodní železniční dopravě v novém jízdním řádu
Nejrozsáhlejší změnu plánují České dráhy trati Praha – Mnichov. Vlaky pojedou 2 hodiny a cesta bude trvat 5 a tři čtvrtě hodiny. Společnost Länderbahn, která provozuje tyto spoje na německém území pod značkou ALEX, plánuje nahradit staré vozy ze 70. let minulého století moderními klimatizovanými vagóny od mateřské italské národní železniční společnosti Trenitalia. V těchto vozech mají být například oddíly 1. třídy, místa pro cestující na vozíku nebo občerstvení.
Kratší doba cesty vlakem čeká v příštím roce také na cestující z Prahy do Berlína a Hamburku, jak připomněl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.: „V novém jízdním řádu nasadíme na spoje z Prahy do Drážďan nové elektrické lokomotivy Vectron. Ty umožní od poloviny roku 2018 přímý provoz dále do Německa bez výměny lokomotiv a zkrácení pobytu v Drážďanech tak, že se cestovní čas mezi centrem Prahy a Berlína zkrátí přibližně o 20 minut na cca 4 hodiny a 8 minut.“ Další zkrácení cestovní doby mezi Prahou a Berlínem lze očekávat kolem roku 2020, kdy německé dráhy DB uvedou do plného provozu rekonstruovanou trať Drážďany – Berlín na 200 km/h. DB by chtěla zkrátit cestovní čas mezi těmito metropolemi na 80 minut, což v budoucnosti umožní přiblížit cestovní čas mezi Prahou a Berlínem k 3,5 hodinám.
Rychleji budou cestovat také lidé z Prahy do Budapešti. Nově budou vlaky z / do České republiky v maďarské metropoli končit, resp. začínat na západním nádraží (Nyugati pályaudvar), kam už v minulosti většina vlaků z Prahy jezdila. Toto nádraží leží přímo na okružní třídě Teréz Krt. a na modré lince metra s velmi dobrou dostupností do všech částí Budapešti. Doba jízdy mezi Prahou a Budapeští se zkrátí přibližně o čtvrt hodiny na 6 hodin a 26 minut.
Zároveň obdrží téměř všechny spoje této linky spojující tři středoevropské metropole nový název Metropolitan. Výjimkou budou jen tradiční expresy Hungaria a Metropolitan Slovenská strela, kterým budou zachovány jejich dlouholetá jména. Navíc spoj Hungaria je provozovaný maďarskou soupravou a pokračuje z Prahy do Berlína a Hamburku a Slovenská strela zase obsluhuje pouze úsek Praha – Bratislava. Všechny spoje označené jako Metropolitan nabídnou cestujícím garantovanou kvalitu služeb, která se bude postupně dále rozšiřovat, například během příštího roku nově o Wi-Fi připojení k internetu také ve vozech 2. třídy. Navíc v současné době probíhá výběrové řízení na dodávku 50 moderních expresních vagónů pro linku Metropolitan, které nabídnou podobný komfort cestování jako rychlovlaky railjet na spojích do Vídně.
„Po letošním úspěšném sezónním provozu denního expresu Cracovia z Prahy do Krakova rozšíříme jeho provoz ve spolupráci s PKP Intercity na celoroční. Turisté, studenti a obchodní cestující tak dostanou kvalitní pravidelné denní spojení do druhého nejvýznamnějšího města Polska po celý rok,“ zdůraznil Michal Štěpán.
Rozšiřuje se také spojení Moravy s Katovicemi, když denní pár expresů Moravia Bohumín – Vídeň a zpět bude prodloužen až do polských Katovic. Vlak přijede jako první ranní spojení z Polska do Bohumína v 6:37 hodin a naopak do Polska pojede večer ve 21:21 s plánovaným příjezdem do Katovic ve 22:35.
Zdroj: ČD