Žižkovský tunel slouží jen pro pěší a cyklistickou dopravu
V letošním roce oslaví nenápadný pražský tunel vedoucí pod vrchem Vítkovem už 55 let provozu. FOTO v článku.
Žižkovský tunel je také označován jako Karlínský tunel. Oba názvy vyjadřují spojení pražských částí Žižkova a Karlína. Na Žižkově je umístěn portál tunelu na konci malého Tachovského náměstí a přes Koněvovu ulici je v přímém směru vedený přechod pro chodce se zvýrazněným okrajem. Provoz po Koněvově ulici je značný a pro bezpečnost chodců bylo takové opatření nutné. Na fotografii je zachycena bujná zeleň, která se rozhodla zlikvidovat zákazovou dopravní značku na kraji chodníku vedoucího k portálu tunelu. Celkově působí prostor před tunelem na žižkovské straně neutěšeně.
V Karlíně ústí tunel přímo do konce Thámovy ulice. Dopravní značení je viditelné a zabránění vjezdu vozidel brání sloupek.
Tunel měl být původně doplněn ještě o tunel pro silniční vozidla s vyústěním do Šaldovy ulice. Prostor pro další tunelový tubus je vidět při pohledu na Tachovské náměstí. K realizaci však nedošlo. Původně byl Žižkovský tunel určen i jako protiletecký kryt. Od železničních tunelů na Novém spojení dělí tunel jen 6 metrů horniny.
Základní technická data: délka tunelu je 303 metrů, šířka 4,4 – 4,8 metrů a maximální výška 3,4 metrů. Tunel zdolává převýšení 28,89 metrů s průměrným stoupáním 8,1% . Stěny tunelu jsou stejně jako v Letenském tunelu obloženy dlaždicemi. S Letenským tunelem má Žižkovský tunel společné i výročí uvedení do provozu. Letenský tunel je však o něco delší a měří 423,3 metrů. Letenský tunel byl uveden do provozu 26. září 1953 a Žižkovský tunel byl uveden do provozu 21. prosince 1953.
Správu tunelů provádí Technická správa komunikací města Prahy.