Zenklova ulice v Praze 8 je částečně průjezdná!
Ačkoli původní termín zprovoznění rekonstruované tramvajové trati byl přelom září a října 2018, Dopravní podnik dokončil stavbu v předstihu a provoz byl zahájen už v sobotu 1. září. Do Zenklovy ulice se současně s tramvají vrací i automobilový provoz v omezeném rozsahu jednosměrně ve směru do centra. Rekonstrukce trati proběhla v úseku dlouhém 1,6 kilometru mezi Elsnicovým náměstím a Bulovkou. Kromě kolejí, na kterých pracoval Dopravní podnik, jednotka Dopravní cesta tramvaje, prováděla Technická správa komunikací časově náročnou rekonstrukci mostu přes Rokytku na Elsnicově náměstí a k tomu také stavbu mysových zastávek a rekonstrukci vozovek a chodníků od Elsnicova náměstí až na zastávku Vosmíkových, tedy v linii o délce 1,2 kilometru. Pražská vodohospodářská společnost prováděla rekonstrukci kanalizace a vodovodu. Dále se pracovalo například na silnoproudých i slaboproudých kabelech, veřejném osvětlení, světelných signalizacích.
Tramvajová trať dostala zlepšenou geometrii, což je důležité hlavně proto, že její dvě třetiny jsou v obloucích, často o poloměrech menších než 100 metrů. Na rekonstruované trati jsou všechny oblouky vybavené přechodnicemi, které zajišťují komfortnější průjezd vlaků a menší opotřebení trati. Při modernizaci byla nahrazena konstrukce z velkoplošných panelů novou konstrukcí trati na betonové desce a na pražcích s živičným krytem, což přinese snížení hlukové zátěže. Na řadě míst je tramvajová trať opatřena preferenčními prvky, které ji oddělují od vozovky.
Pro odstranění negativního příčného převýšení vozovek v zatáčkách jsou na některých místech místo betonových oddělovacích tvarovek použity zkosené obrubníky, které umožnily dosáhnout požadovaného výškového rozdílu mezi vozovkou a tratí.
„Hlavní částí rekonstrukce byla kompletní výměna konstrukce vozovky, která byla v havarijním stavu a místo dlážděného krytu z velké dlažby je v celé ulici asfaltový povrch. Návrh celkového řešení uličního prostoru vycházel mimo jiné z původního zadání, snížení staré hlukové zátěže v ulici Zenklova v úseku Elsnicovo náměstí po ulici Vosmíkových. Součástí rekonstrukce je také úprava odvodnění a oprava chodníků, které budou provedeny s krytem z pražské mozaiky,“ uvedl Petr Smolka, generální ředitel TSK, a.s. a dodává, „do projektu byly zapracovány také požadavky IPRu na vedení cyklistického provozu v uličním prostoru a bezbariérovost.“
Významné změny nastaly na zastávkách. Zastávka Libeňský zámek (dříve Stejskalova) byla v obou směrech vysunuta ze soutěsky do prostoru před zámeček. Místo nástupu z vozovky či chodníku vznikly v obou směrech nástupní ostrůvky. Naopak zastávky U Kříže, které byly původně ostrůvkové, jsou nově zřízeny jako mys s najížděním aut na tramvajové těleso. Obdobně je řešena zastávka Vosmíkových do centra, kde se nastupovalo z vozovky. Zastávka U Kříže ve směru do centra byla přesunuta až pod Podlipného ulici a je tedy lépe připravena pro možný budoucí přestup na vlak. Všechny zastávky jsou nově pro jeden vlak, mají nástupní hranu 20 centimetrů a jsou bezbariérové.
V současné době probíhají na Zenklově ulici ještě práce na chodnících mezi Horovým náměstím a zastávkou Vosmíkových, ovšem již za provozu tramvají. Dokončení této části lze čekat až na jaře příštího roku.
Základní informace o stavbě: RTT Zenklova (Elsnicovo náměstí – Bulovka)
Délka trati: 1,6 km
Nová trať: betonová deska s upevněním W-tram, žlábková kolejnice NT1, živičný kryt v úseku Elsnicovo náměstí – Prosecká ulice, klasická kolejová konstrukce na železobetonových pražcích ve štěrku, žlábková kolejnice NT1, převážně živičný kryt v úseku Prosecká ulice – Bulovka
Zhotovitel, investor: Dopravní podnik, jednotka Dopravní cesta Tramvaje
Projektant: Pragoprojekt a.s.
Termín realizace: 20. 2. 2018 – 31. 8. 2018 (původní plánovaný termín dokončení 30. 9. 2018)
Základní informace : Rekonstrukce komunikace, chodníků a sanace mostu přes Rokytku
Vozovka: Asfaltový kryt
Chodníky: Kamenná mozaika kladena do vzoru
Investor: Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s.
Zhotovitel: COLAS CZ (1.etapa+most), STRABAG (2.etapa)
Projektant: PROMIKA
Termín realizace: 1.11.2017 – vozovky komplet 10/2018 a chodníky druhé etapy nejpozději do 5/2019
Úsek celkem: Náměstí Dr. Václava Holého – ul. Vosmíkových
Zdroj: TSK a.s.
Foto: BB, izdoprava.cz