Železnice Qing – hai-Tibet je stavbou s několika " nej"!
Provoz na světoznámé železniční traťi spojující město Golmud na severu Číny s městem Lhasa v Tibetu byl zahájen dne 1. července letošního roku. Stavba trati začala v červnu 2001, trvala pět let a byla dokončena o jeden rok dřív oproti plánovanému termínu. Železnice Qing -hai – Tibet je 1956 km dlouhá, její průměrná nadmořská výška po celé trati je 4000 metrů. Nejvyšší úsek vede ve výšce 5072 nad mořem a vede průsmykem hor Tang Gu La. Železnice prochází 550 kilometry tundry, kde je dlouhodobě zmrzlá půda. V zóně tundry je vybudováno také nejvýše položené nádraží Tang Gu Lu ve výšce 5068 m nad mořem. Plocha nádraží činí 77 tisíc metrů čtverečních a je v provozu pro osobní i nákladní dopravu. Na nástupišti je vybudováno podium, ze kterého se mohou cestující podívat na krásu okolní zasněžené oblati. Nejdelší železniční most v tundře na náhorní plošině je most Qing Shui He postavený ve výšce 4500 m. Most je dlouhý 11,7 km. Nejvýše položený tunel o délce 1338 m je v horách Feng Huo Shan a je ve výšce 4905 m.
Po nové železnici jezdí i speciálně upravené vlaky, které jsou vybavené dvamě systémy dodávajícími kyslík. Okna jsou vzduchotěsná, mezi dvěma skly je nalepena folie. Vlak splňuje i přísné ekologické požadavky na ochranu životního prostředí. Veškeré záchody jsou vybavené vakuovým zařízením, které veškeré odpady svádí do kabiny odpadů. K likvidaci odpadů dochází až v konečné stanici.
Po zahájení provozu železnice dosáhne hodinová rychlost vlaku v úsecích tundry 100 km , v úsecích nimo tundru 120 km.