Vysokorychlostní železnice pomůže výrazně zkrátit dobu cestování na trase Ostrava – Praha
Z Ostravy do Prahy se dostanou cestující vlakem za zhruba hodinu a půl, to bude zcela reálné po vybudování vysokorychlostních tratí, kdy vlaky budou jezdit i více než tří set kilometrovou rychlostí. Na konferenci Transport, kterou v Ostravě pořádalo 22. 9. 2017 Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, o tom informovali zástupci Státní železniční dopravní cesty s tím, že s výstavbou by se mohlo začít do deseti let. Vláda České republiky v květnu letošního roku schválila Program rozvoje rychlých železničních spojení v České republice. Na jeho základě se začalo s přípravou novostaveb vysokorychlostních železničních tratí s návrhovými rychlostmi 300 až 350 kilometrů za hodinu. V případě Moravskoslezského kraje by se jednalo o výstavbu nového úseku trati Přerov- Ostrava. „Současné železniční spojení Přerov – Ostrava je na hraně, neunese více vlaků, proto je potřeba vybudovat úplně novou trať,“ řekl na konferenci ředitel odboru strategie Správy železniční dopravní cesty Radek Čech. Pro vybudování nové vysokorychlostní trati (Praha –) Brno – Ostrava – Petrovice u Karviné (– Katowice) je vyčleněna územní rezerva. „V současnosti je jedním z hlavních kroků zadání a zpracování studie proveditelnosti pro úsek Přerov – Ostrava (– Katowice) v návaznosti na páteřní trasu Praha – Brno, což by mělo proběhnout na přelomu letošního a příštího roku,“ řekl Radek Čech s tím, že studie budou podkladem pro strategická rozhodnutí o další přípravě vysokorychlostní trati, na jejich základě bude probíhat územní i projektová příprava. S výstavou by se potom mohlo začít do deseti let.
Vysokorychlostní trati zkrátí jízdní doby i pomohou zvýšit kapacitu regionální i nákladní dopravy. „Úsek Přerov – Ostrava bude plnit i významnou úlohu na ose transevropského multimodálního koridoru Balt – Jadran a přispěje k dalšímu rozvoji nejen Moravskoslezského kraje,“ uvedl prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš. Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Jakub Unucka řekl, že vedení kraje budování vysokorychlostních tratí plně podporuje. „Určitě pozitivně ovlivní to, že obyvatelé kraje se nebudou chtít z regionu stěhovat, což samozřejmě bude mít vliv na trh práce,“ upřesnil Jakub Unucka.
V současnosti se podle Správy železniční dopravní cesty pohybuje výstavba jednoho kilometru vysokorychlostní trati mezi 20 až 30 miliony eur, výstavba nového nádraží pro tyto trati potom kolem pěti set milionů eur a cena vysokorychlostního vlaku vyjde na 20 až 25 milionů eur. Roční údržba jednoho kilometru trati potom přijde na 70 tisíc eur.
Podle europoslankyně Kateřiny Konečné by měla být příprava budování vysokorychlostních tratí významně zrychlena. „Máme obrovské zpoždění. V Moravskoslezském kraji je nutné vysokorychlostní trať Přerov – Ostrava zařadit do hlavní sítě TEN-T, tedy zvýšit její prioritu, a tak zajistit její financování. Je nutné také prosadit odbočky vysokorychlostní trati do regionálních center kraje,“ zdůraznila Kateřina Konečná.
Konference TRANSPORT se letos věnovala především železniční infrastruktuře a dopravě. Na tradiční akci, kterou Sdružení organizuje od roku 1997, opět přijeli představitelé z ministerstev, osobnosti i odborníci na dopravu a logistiku z veřejné i podnikatelské sféry. Konference během let pořádání zásadním způsobem přispěla k řešení a koordinaci důležitých infrastrukturních projektů nejen v Moravskoslezském kraji. Konferenci TRANSPORT finančně podpořil ze svého rozpočtu i Moravskoslezský kraj.
Zdroj: Transport