V Pardubicích testují tiché vozovky


Jeden měsíc jsou v provozu nové povrchy na několika komunikacích v Pardubicích. Jedná se o v úsek frekventované silnice od Wonkova mostu směrem k obchodním zónám Interspar a Globus a dále k napojení na silnici I. třídy na Hradec Králové. Uvedené úseky byly upraveny v rámci pilotního projektu, který má odzkoušet vhodnost této technologie na silnicích. Vybraný úsek se svou dopravní zátěží blíží hodnotám silnice I. třídy, resp. ji překračuje. Denně tudy projede 20 tisíc automobilů, což je parametr dálnice. Pokud se tiché kryty provozně i ekonomicky osvědčí, není důvod je nevyužít v jiných lokalitách Pardubického kraje.

Projekt spolufinancoval Pardubický kraj jako vlastník vozovky spolu se Státním fondem dopravní infrastruktury. Jednalo se o příspěvek z programu, který Státní fond dopravní infrastruktury vyhlásil na podporu nových technologií. „Pardubice jsou pilotní projekt jak využívat finanční prostředky, aby měly přínos nejen v dané lokalitě, ale aby omezovaly i další výdaje, v případě tichých krytů se dá ušetřit například na hlukových stěnách, které nejsou potřeba. Tento úsek je modelový i v tom, že pokud se osvědčí, můžeme tuto technologii využívat také na dálnice či rychlostní silnice,“ říká ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

Po jednom měsíci užívání je prokazatelné snížení hlučnosti vozovky. Bude zajímavé sledovat, jestli tato snížená hlučnost vydrží i v dalších letech provozu a jaké budou náklady na údržbu. Pokládka tichých krytů na vybrané úseky v Pardubicích proběhly v rámci oprav komunikací investovaných  Správou a údržbou silnic Pardubického kraje (SÚS). Během oprav byl při pokládce krytových vrstev využit gumový granulát v asfaltových směsích, takzvaný tichý kryt.

  Asfaltový koberec s příměsí drobných částí gumy se již několik let testuje v několika krajích a městech. Ve srovnání se starými a narušenými  asfaltovými povrchy dosahují gumoasfaltové drenážní koberce snížení hluku až o 9 dB, navíc pohlcují i okolní hluk. A co je nejzajímavější, gumoasfaltové povrchy omezují hluk zejména ve frekvencích nad 1 000 Hz, na které je lidský sluch nejcitlivější a prokázala to i měření.  Vlastnosti gumoasfaltu  mají  vliv také na větší bezpečnost silničního provozu, protože díky větší přilnavosti zkracují brzdnou dráhu a snižují riziko smyku.  

Tichý kryt vozovky si užívají současnosti řidiči  také v Brně, kde byl gumoasfaltový povrch položen na několika místech. První úsek, kde byl gumoasfalt vyzkoušen, je na ulici Otakara Ševčíka, která je součástí velkého městského okruhu u „výpadovky“ na Olomouc. Řidiči také jezdí po gumoasfaltovém povrchu  před brněnskými tunely Dobrovského, na městském okruhu v Židenicích, na Kolišti, na ulici Veslařská u vozovny trolejbusů a v Obřanech.

Další informace o gumoasfaltu najdou zájemci na stránkách VUT v Brně  http://www.zk4.cz/2y.

 

 

 

 


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,11210 s | počet dotazů: 202 | paměť: 20273 KB. | 02.05.2024 - 01:59:40