V Jihomoravském kraji jsou v provozu dva nové mosty přes železnici v Šakvicích
Dva staré mosty, které mezi Šakvicemi a Hustopečemi převáděly silnici III. třídy přes železniční koridor Brno-Břeclav, nahradily zbrusu nové konstrukce. Ty kromě většího pohodlí a bezpečí pro řidiče zajistily i lepší parametry pro průjezd elektrických vlaků. Dělníci na projektu za celkem 120 milionů korun (s DPH) začali pracovat loni v srpnu. Řidiči je mohou užívat od dnešního dne. Jedná o největší stavbu, na kterou Jihomoravský kraj využil příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Rekonstruované mosty jsou na silnici III/4203. Po jednom jezdili řidiči přímo přes železniční koridor, druhý je přenesl přes vlečku vedoucí k přilehlému průmyslovému areálu.
Hodnocení mostů před rekonstrukcí: Na mostech bylo omezeně použitelné až nepoužitelné mostní vybavení, nevyhovující šířkové uspořádání, celoplošná izolace již nebyla zcela funkční. Zatékáním docházelo k degradaci betonu říms, které musely být sanovány vůči opadu epoxidy. Celkový stav mostu byl hodnocen jako „Špatný“. Z tohoto důvodu musely být osazeny dopravní značení omezující automobilový provoz.
Stavby nových mostů realizovala firma FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. Demolice, tak i výsun samotných mostů zorganizoval zhotovitel za vyloučení nebo snížení rychlosti projíždějících vlaků.
Konstrukce nových mostů vyrobil zhotovitel ve vlastní mostárně a následně je vysunul nad provozovanou kolej. „Mosty jsou navrženy tak, aby vylepšily výšku otvorů pro elektrifikovanou trať. Součástí rekonstrukce bylo i provedení kompletní spodní a vrchní stavby, rozšíření oblouků navazující silnice a osazení svodidel pro větší bezpečnost řidičů,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák.
Modernizace mostů v regionu je jednou z priorit Jihomoravského kraje. Cílem přitom je, aby do pěti let na jihu Moravy nebyl žádný most v havarijním stavu. Kraj pro jejich opravy intenzivně využívá jak peníze z vlastní pokladny, tak i prostředky z Integrovaného regionálního operačního programu Evropské unie a příspěvku SFDI. „Je pro nás klíčové, aby stát na opravy silniční sítě nižších tříd krajům přispíval. Velmi si proto cením, že dosluhující vláda jako historicky vůbec první peníze ze SFDI do regionů nasměrovala. Kraje však v oblasti financování potřebují předvídatelnost a jistotu. Dnes například nevíme, jestli stát v příštím roce krajským samosprávám na rekonstrukce dvojek a trojek přispěje. Prostřednictvím Asociace krajů proto budeme dál prosazovat, aby byl příspěvek krajům trvale zakotven v zákonech, například v podobě podílu na výnosech z výběru silniční daně a daně z pohonných hmot. Ty přece řidiči projíždí i na krajských komunikacích,“ uzavřel Hanák.
Zdroj: KMJ