V centru Litoměřic od září podraží platby za parkovné
Zatímco dosud řidiči v první zóně, tedy hlavně na Mírovém náměstí a v přilehlých ulicích, platili za půlhodinové parkování pětikorunu a desetikorunu za každou hodinu, nově to bude 10 korun za třicetiminutové stání a 30 korun za každou hodinu. „Zvýšením ceny parkovného chceme motivovat řidiče, aby zde nestáli celý den, ale jen po dobu nezbytně nutnou,“ vysvětlil místostarosta Karel Krejza a upozornil, že zdražení parkovného se nevztahuje na elektromobily, které budou moci v Litoměřicích od 15. září, kdy nařízení rady města vejde v platnost, parkovat zdarma. „Chceme tak podpořit dopravu, která nezatěžuje životní prostředí,“ dodal místostarosta města, které již vyhlásilo výběrové řízení na pronájem několika elektromobilů pro potřeby úřadu a jeho příspěvkových organizací. Další novinkou je zařazení ulice Ostrovní a části ulice Marie Pomocné do seznamu místních komunikací s placeným stáním vyhrazeném osobám s trvalým pobytem, sídlem nebo provozovnou. Cílem je zpřehlednit v této oblasti parkování. Tedy zrušit celodenní stání a docílit přesunu zde stojících aut na nově vybudované parkoviště u nedalekého autobusového nádraží s kapacitou zhruba stovky míst.
Počet aut parkujících na Mírovém náměstí však ubude. V současné době zde může zaparkovat až 350 automobilů a to by se mělo změnit. Prozatím jen na zkoušku ve dnech 24. až 30. Září 2016, kdy se Litoměřice připojí k Evropskému týdnu mobility. V jižní části náměstí, v prostoru od České spořitelny po Michalskou ulici, vznikne dočasná pěší zóna. Což znamená úbytek šesti desítek parkovacích míst.
„Množství aut parkujících v historickém jádru města je vysoký. Tímto krokem chceme u veřejnosti nastartovat diskusi vedoucí k přijetí systémových kroků, jež sníží počet parkujících i náměstím projíždějících vozidel,“ vysvětlil místostarosta Karel Krejza, který vede pracovní skupinu, jež projednává koncept představený v loňském roce radním Lukasem Wünschem a Filipem Hrbkem. Jedním z prvních kroků by mělo být zamezení průjezdu vozidlům, kteří si přes Lidickou ulici a náměstí zkracují cestu na Tyršův most s cílem vyhnout se semafory řízené ulici Na Valech.
Provizorní pěší zónu v prostoru před radnicí zkrášlí nové lavičky. Příležitost rozšířit zde služby dostanou i podnikatelé. Posezení na předzahrádkách bude díky nižší intenzitě dopravy příjemnější.
Pokud se projekt setká s pozitivními ohlasy, mohla by zde být pěší zóna zřízena trvale. Diskuse o trvalých změnách však bude vedena až po vypracování dopravní studie, jejíž součástí se stane sběr dat dopravního chování řidičů. Náklady na její pořízení chce město uhradit prostřednictvím dotace, o kterou minulý týden požádalo.
„V žádném případě však nechceme Mírové náměstí bez aut,“ ujistil místostarosta Krejza. Mělo by jich však být výrazně méně poté, co vzniknou další parkovací místa a parkovací dům v blízkosti centra, jehož stavbu radní reálně zvažují. „Šetřit na něj lze prostřednictvím transparentního účtu, na který by odcházely finanční prostředky vybrané z parkování,“ nastínil jednu z možných variant místostarosta Krejza.
Mírové náměstí v centru města je plné zaparkovaných aut ve všední dny a o sobotách a nedělích sem přijíždí turisté také z Německa. Dlážděné plochy jsou plné zaparkovaných aut a schází tu zeleň a odpočinkové zóny. Ale lidé sem nejezdí zbytečně. Je tu množství obchodů a služeb, které z návštěvníků profitují. Pokud se podaří najít vhodné kompromisní řešení úpravy parkovacích ploch, pak to bude jen dobře. Důležité bude, zda se podaří uskutečnit myšlenku parkovacího domu v blízkosti náměstí. Zahraniční turisté takové řešení jistě uvítají, protože parkovací domy a podzemní parkoviště patří v současné době k běžnému vybavení většiny měs.
Zdroj: Litoměřice
Zdroj: Litoměřice