Trolejbusová trať propojí Prahu 8 a Čakovice
Včera byla slavnostně zahájena stavba trolejbusové tratě Palmovka – Prosek – Letňany – Čakovice. Zhotovitel naváže na necelý kilometr stávajícího trolejového vedení v Prosecké ulici mezi zastávkami Kundratka a Kelerka. Nově bude zajištěno trolejové vedení obousměrně také v úseku Palmovka – Kundratka, dále pak mezi zastávkami Kelerka a Prosecká a mezi autobusovým terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice, celkem přes 11 kilometrů trolejového vedení.
Elektrizaci trasy zrealizuje sdružení společností Elektrizace Praha a OHLA ŽS a celková hodnota zakázky je necelých 284 milionů korun. Firmy zajistí nové trolejové vedení a potřebnou napájecí a dobíjecí infrastrukturu. Nové trolejové vedení bude v úsecích mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká, a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice. Kromě stavby trakčních stožárů a trolejového vedení bude položena kabelová trasa, postavena nová kontejnerová měnírna a 18 nabíjecích stání v garáži DPP Klíčov a nová kontejnerová bateriová stanice v Čakovicích, která bude sloužit k nabíjení trakčních baterií trolejbusů na konečné zastávce. Zhotovitel dále upraví a vybaví novou technologií stávající měnírnu v Prosecké a bývalou trolejbusovou měnírnu v Příborské ulici v Letňanech, která po více než 55 letech bude opět sloužit svému původnímu účelu – napájení trakčního vedení pro trolejbusy.
Projekt nese název Elektrifikace autobusové linky č. 140 (Palmovka – Miškovice), která se po dokončení stavby stane trolejbusovou linkou 58. Dopravní podnik hl. m. Prahy pro provoz na této lince chystá nasadit 15 nových kloubových bateriových trolejbusů.
Proseckou ulici jezdily trolejbusy už v polovině minulého století. Trať Libeň – Prosek – Čakovice byla dána do provozu dne 24. srpna 1952. Vedlau ulicemi Prosecká, Nad Krocínkou, Letňanská, Pražská, Gottwaldova a Čakovická (Stalinova) a měřila 6,132 km. Dne 9. července 1965 se však v ulici Nad Krocínkou propadla vozovka a provoz byl dočasně přerušen. Od 29. listopadu 1965 bylo dočasné zastavení provozu označeno za trvalé, protože se s úplným zrušením tratě počítalo již v roce 1966.
Trolejbusy jezdily v Praze od roku 1936 do roku 1972. Dopravní podnik hl. m. Prahy obnovil trolejbusový provoz 15. října 2017 přesně po 45 letech od zrušení původní trolejbusové dopravy v Praze. Velký návrat umožnil rozvoj bateriových technologií, které nejsou tak náročné na budování infrastruktury na trase.
Zdroj: Dopravní podnik Praha
Foto: B.Borová, IZDoprava