Středočeský kraj chce podpořit výstavbu další části Cyklostezky Greenway Jizera
Středočeský kraj bude při výstavbě části Cyklostezky Greenway Jizera spolupracovat s městem Mnichovo Hradiště. Radní na svém dnešním zasedání projednali a schválili znění smlouvy o spolupráci. Konečné slovo však budou mít zastupitelé. Na budování úseku Cyklostezky Greenway Jizera z Loukova do Bakova nad Jizerou bude Středočeský kraj spolupracovat s městem Mnichovo Hradiště. Radní na svém dnešním zasedán schválili znění smlouvy o spolupráci. Cílem projektu je umožnění bezpečného pohybu pěších a cyklistů na dálkové páteřní cyklotrase v daném území tak, aby co nejméně využívali silnice. Kraj, jakožto budoucí investor projektu, se například zaváže k vybudování stezky mezi jezem v Haškově a pískovnou Veselá. „Součástí stavby bude nejen komunikace, ale i lávka přes zdejší náhon. Dále zajistí a zaplatí zpracování projektové přípravy navazujících úseků ve stupních dokumentace pro územní rozhodnutí, dokumentace pro stavební povolení a projektové dokumentace pro provádění stavby včetně pravomocného stavebního povolení a včetně veškerých vyjádření dotčených orgánů státní správy atd.“ doplňuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy s tím, že projektovou přípravu a realizaci Krajská správa a údržby silnic. „Na nás bude i údržba stezky,“ dodává.
Město se naopak zaváže k bezúplatnému předání projektové dokumentace do stupňů Dokumentace pro vydání společného povolení stavby, Projektové dokumentace pro provádění stavby a pravomocného Stavebního povolení. Předpokládaná cena stavebních prací činí zhruba 12 milionů korun. Skutečné náklady však budou známy až po skončení výběrového řízení na zhotovitele. Kraj bude na výstavbu žádat o dotace z unijních i národních zdrojů. „Předpokládáme, že stavbu zahájíme v příštím roce,“ uzavírá Petr Borecký.
Záměrem projektu Greenway Jizera je vybudovat páteřní cyklostezku podél toku řeky Jizery, která bude provázaná se sítí tras pro různé druhy bezmotorové lokální i rekreační dopravy (pěší, vodní atd.). Dále je nutné vybudovat dopravní a turistickou infrastrukturu a zajistit dlouhodobou udržitelnost projektu prostřednictvím funkčního managementu. Idea projektu se zrodila počátkem 90. let. K jejímu naplňování dochází od roku 2004, kdy se nositelé projektu dohodli na společném postupu řízení projektu. Cyklotrasa Jizera je rozdělena na sedm úseků, z nichž každý má svého garanta, který koordinuje práce na projektu ve smyslu zachování jednotné ideje. Hlavním koordinátorem projektu v celém koridoru Jizery je dnes Sdružení Český ráj, které se se svými partnery hlásí k principům Greenways.
Rozdělení trasy na jednotlivé úseky a garanti projektu:
Svazek Krkonoše je nositelem úseku pramen Jizery – Horní Sytová,
Město Semily je nositelem úseku Dolní Sytová – Podspálov,
Město Železný Brod je nositelem úseku Podspálov – Líšný,
Město Turnov je nositelem úseku Malá Skála – Svijany,
Město Mnichovo Hradiště je nositelem úseku Loukov – Ptýrov,
Statutární město Mladá Boleslav je nositelem úseku Bakov nad Jizerou – Horky nad Jizerou,
Zlatý pruh Polabí, o. p. s je nositelem úseku Benátky nad Jizerou – Brandýs nad Labem (Praha).
Cyklotrasu Jizera lze již z velké části absolvovat po stávajících vyznačených cyklotrasách. Často však vede ve větší vzdálenosti od řeky Jizery do kopcovitého terénu. Cílem projektu je vybudovat cyklostezku, která povede v blízkosti řeky Jizery s minimálním převýšením a bude sloužit jak pro návštěvníky regionů, tak pro místní obyvatele například při cestě do školy, za nákupem a do práce.
Zdroj:
Středočeský kraj
Ilustrační foto:
B.Borová, IZDoprava.cz