Startování a zastavování automobilu s manuální převodovkou


gear stick 3840482 1920
1 4 votes
Hodnocení článku

Spouštění a vypínání motoru vozu s manuální převodovkou je pro začínající řidiče trochu složitější, protože není tak jednoduché jako u vozu s automatickou převodovkou. Cesta k tomu, abyste uměli řídit auto s řadicí pákou (manuální převodovkou), začíná tím, že se naučíte, jak co nejbezpečněji nastartovat a vypnout motor.

Kroky

Startování motoru

1. Pochopte různé aspekty vozidla s manuálním řazením. Na rozdíl od automobilů s automatickou převodovkou mají manuály neboli vozy s řazením pomocí páčky tři pedály. Brzdový a plynový pedál se nacházejí na stejných místech, na jakých je najdete v automatickém voze. Vozy s manuální převodovkou jsou však vybaveny třetím pedálem, který se nazývá „spojkový“ a je to pedál umístěný nejvíce vlevo.
o Řazení rychlostních stupňů u manuálního vozu je také o něco složitější než u automatického vozu. Manuály mají několik různých převodových stupňů od 1 do 5, v závislosti na typu vozu (některé mají šestý převodový stupeň). Dále mají, stejně jako všechny automobily, „R“ pro zpátečku. Zařazením řadicí páky do střední polohy se zařadí neutrál.
2. Najděte „spojku“. Jedná se o pedál nejvíce vlevo. Na rozdíl od automatického vozu vyžaduje manuální převodovka, aby řidič použil obě nohy. Levá noha je zodpovědná za spojku a pravá za brzdový a plynový pedál.
3. Ujistěte se, že je vůz v neutrální poloze. Před nastartováním vozidla se ujistěte, že je řadicí páka v neutrální poloze. To je situace, kdy je řadicí páka ve střední poloze – měli byste mít možnost řadicí pákou snadno zatřást. Je to proto, že je oddělen od převodovky a měl by se volně pohybovat.
o Někteří řidiči mohou při parkování nechat ve vozidle zařazený první rychlostní stupeň pro případ, že by brzda vypověděla službu. Pokud byste vůz rozjeli na první rychlostní stupeň, pak dojde k poskočení vozu dopředu, což způsobí poškození převodovky vozu, jeho exteriéru a okolí vozu.
4. Vložte klíč do zapalování. Klíčem však ještě neotáčejte.
5. Položte levou nohu na spojku. Ujistěte se, že je parkovací brzda stále zatažená. Položte levou nohu na spojku a zatlačte ji dolů.
6. Zapněte zapalování. Zatímco držíte levou nohu na spojce, zapněte zapalování. Před puštěním klíčku počkejte, až motor naskočí. Jakmile motor běží, je bezpečné sundat nohu ze spojky, ale ujistěte se, že je zatažená parkovací brzda.

Zastavení motoru

1. Připravte se k zaparkování vozidla. Jakmile je vůz v poloze, ve které je možné jej zaparkovat, měl by řidič držet nohu na spojce, dokud není řadicí páka v neutrálu. Pokud nohu ze spojky sundá dříve, než je vůz zařazen do neutrálu, vůz vyskočí.
o Nyní, když je vůz v neutrálu, může řidič uvolnit spojku a zároveň držet nohu na brzdovém pedálu.
2. Zařaďte vůz do parkovacího režimu. Jakmile je vůz v poloze, ve které je možné jej zaparkovat, měl by řidič držet nohu na brzdě, dokud není parkovací brzda zatažena. Jakmile je parkovací brzda zvednutá, může řidič nohu z brzdy sundat. Vůz je nyní zaparkován.
3. Vypněte zapalování. Nyní je možné vyjmout klíč ze zapalování.
4. Zařaďte první rychlostní stupeň. Tento krok je nepovinný a představuje dodatečné bezpečnostní opatření. Po vypnutí zapalování lze jako dodatečné bezpečnostní opatření zařadit první rychlostní stupeň. To lze provést sešlápnutím spojky a následným zařazením prvního rychlostního stupně.

Tipy

– Cvičte na volném prostranství, abyste zabránili poškození vozidla nebo okolí.

Upozornění

– Dbejte na to, abyste nikdy neuvolňovali nohu ze spojky, když vozidlo není v neutrálu. To by způsobilo jeho nadskočení a zastavení.



Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
1 4 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,15112 s | počet dotazů: 204 | paměť: 24610 KB. | 25.07.2024 - 06:56:49