Rallye Dakar 2022


Antanas Juknevicius Dakar
0 0 votes
Hodnocení článku

Rallye Dakar 2022 je závod v rallye v Saúdské Arábii a 44. ročník Rallye Dakar pořádaný organizací Amaury Sport Organisation (ASO). Soutěž se koná od 1. do 14. ledna 2022. Saúdská Arábie hostila tento podnik již potřetí, a to za podpory Saúdské automobilové a motocyklové federace. Závod odstartoval v Ha’ilu a skončí v Džiddě, pojede se přes kaňony a útesy v oblasti Neom, projede se kolem pobřeží Rudého moře, do úseků dun v okolí Rijádu, přičemž další akce proběhne na písečných dunách v Prázdné čtvrti. Trasa se skládá z jedné prologové etapy a 12 normálních etap, přičemž 8. ledna je v Rijádu jeden den odpočinku.

Když ASO podepsala pětiletou smlouvu se Saúdskou Arábií, byla v ní klauzule o exkluzivitě pro první rok. Protože vypršela, mohly být na trasu přidány další země. Kvůli cestovním omezením COVID-19 však bylo rozhodnuto zůstat pouze v Saúdské Arábii.

V roce 2021 udělila Světová rada automobilového sportu FIA disciplíně cross-country rallye plnohodnotný status mistrovství světa. Dne 5. prosince 2021 FIA a FIM společně spojily oba své šampionáty v cross-country rallye do mistrovství světa v rallye, které je společně sponzorováno oběma organizacemi. Rallye Dakar 2022 slouží jako první podnik v kalendáři inauguračního šampionátu.

Shrnutí

Trasa

Ohlasy soutěžících na předchozí podnik byly takové, že na trati bylo příliš mnoho kamenitých povrchů, což vedlo k nadměrnému opotřebení pneumatik a proražení, a málo písečných etap, které dakarské rallye tradičně dominovaly. Pořadatelé vyslyšeli stížnosti a 11. května 2021 odhalili novou trasu, která se vyznačuje posunem do písečné Prázdné čtvrti. Stejně jako loni zahrnuje trasa 1 prologovou etapu, 12 etap včetně 2 smyček a 1 maratonské etapy. Trasa se bude skládat z přibližně 4 000 km rychlostních zkoušek a 2 500 km – 3 000 km spojovacích zkoušek. Přesná trasa byla odhalena koncem listopadu 2021. Na trase se letos neobjevila Prázdná čtvrť. Původně se plánovalo, že kvůli velmi náročnému terénu budou závodníci z cíle 8. etapy do Rijádu přepraveni letecky.

Změny

Ačkoli byl loňský ročník původně propagován, neměl třídu alternativních paliv a měl pouze několik účastníků, kteří jezdili na jiná paliva než benzín nebo naftu. V letošním ročníku se výrazněji prosazují nízkouhlíková vozidla, přičemž cílem je mít do roku 2030 v kategoriích osobních automobilů, SSV a nákladních vozidel 100 % nízkouhlíkových vozidel. Součástí tohoto ročníku bude nová kategorie T1-E, jejíž pravidla byla vypracována ve spolupráci s FIA. Tato kategorie byla vytvořena pro prototypy vozidel využívajících elektromotory nebo jakékoli technologie zaměřené na snižování emisí uhlíku, jako jsou biopaliva a vodík. Audi Sport oznámil, že do kategorie T1-E přihlásí tři vozy Audi RS Q e-tron. S vozy, které budou řídit Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel a Mattias Ekström, si Audi Sport stanovilo cíl zvítězit v rallye. V kategorii kamionů oznámila společnost Hino podporu při stavbě hybridního vozidla, které se soutěže zúčastní.

První v nové třídě T1.E požadovalo Audi systém huštění a dofukování pneumatik v kokpitu, větší podvozek, kola velikosti buggy (17 palců) a větší zdvihy zavěšení než u vozů 4×4 v kategorii T1.1. V kategorii T1.2 se Audi rozhodlo pro větší podvozek, který by měl mít větší rozměry a větší zdvihy. Týmy Prodrive a Toyota Gazoo Racing vznesly námitky, což donutilo pořadatele otevřít možnost nové kategorie T1. Vozy této kategorie budou mít pohon 4×4, budou mít podvozek široký 2,3 m (místo současných 2 m), zdvih odpružení 350 mm (14 palců) (místo současných 280 mm) a kola o průměru 37 palců (místo 32 palců). Maximální hmotnost se zvýší o 100 kg na 1 950 kg. Systém huštění a dohušťování pneumatik ovladatelný z kokpitu zůstane výhradně pro buginy kategorie T1.3 s pohonem dvou kol a nové hybridní nebo elektrické vozy T1-E, „aby se optimalizovala jejich spotřeba energie“.

V zájmu vyrovnání výkonnostní bilance mezi továrními týmy budou pořadatelé ASO a FIA nadále používat vzduchové restriktory. Jejich průměry jsou zatím v jednání. V současné době má benzínový motor Toyota V6 s dvojitým turbodmychadlem vzduchový restriktor o průměru 37 mm, turbodieselový motor v X-Raid Mini buggy má vzduchový restriktor o průměru 39 mm. Benzínový motor Prodrive V6 twin-turbo je elektronicky omezen výkonovou křivkou stejnou jako u Toyoty.

Elektronické roadbooky se stanou standardem pro všechna vozidla z kategorií osobních automobilů, SSV a nákladních vozů s cílem omezit rozdíly v asistenčních prostředcích mezi týmy. Také motocykly a čtyřkolky přihlášené do elitní kategorie dostanou verzi upravenou pro ně.

Vesty s airbagy pro jezdce na motocyklu a čtyřkolce zavedené v loňském roce se setkaly s pozitivním ohlasem. Účinnost a pohodlí airbagových vest byly vylepšeny.

V kategorii Dakar Classic již nebude jediným hodnotícím kritériem pravidelnost. Na úsecích, které představují zhruba 20 % trasy, se bude hodnotit pouze navigace, nikoliv čas, a každý ujetý kilometr navíc bude stát body.


  • Foto: Valuable user | Wikimedia Commons | CC BY-SA 4.0
  • Zdroj: Anglická Wikipedie

Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
jiří pechout

Pravděpobně jste vypadl z toku informací, Dakar se už léta nejede v Africe a určitě to není dovolená

Další články z IZDoprava.cz

  • V Plzni testují bateriovou tramvaj15. dubna 2015 V Plzni testují bateriovou tramvaj Jedná se o moderní plně nízkopodlažní tramvaj ForCity Classic s bateriovým pohonem umožňujícím vozidlům nezávislý pohyb na trakčním vedení s dojezdem nejméně 3 km. V Plzni bude tramvaj […]
  • Mýtné se nově platí na 868 kilometrech silnic I. třídy2. ledna 2020 Mýtné se nově platí na 868 kilometrech silnic I. třídy Od 1.ledna 2020 rozšířila společnost CzechToll výběr elektronického mýtného pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Po rozšíření sítě zpoplatněných komunikací k 1. lednu 2020 provozuje […]
  • V Karviné instalovali fotopasti k černým skládkám3. ledna 2013 V Karviné instalovali fotopasti k černým skládkám Statisíce korun ročně stojí  likvidace černých skládek, které se tvoří většinou na stále stejných místech: odlehlé garážové osady, odlehlá místa na okrajích města, rekultiváty, ale i […]
  • Nový most do Čejetic musí počkat na rozhodnutí ÚHOS27. února 2013 Nový most do Čejetic musí počkat na rozhodnutí ÚHOS Stavba mostu v Mladé Boleslavi přes řeku Jizeru, která měla začít loni na jaře, nebyla opět zahájena. Již podruhé se totiž proti výběru zhotovitele odvolal stejný neúspěšný uchazeč a věc […]
  • Parkování ve Vaňkovce je v pohodě.4. června 2007 Parkování ve Vaňkovce je v pohodě. Nákupní a společenské centrum Galerie Vaňkovka naleznete na kraji historického centra města Brna mezi vlakovým a autobusovým nádražím. Centrum nabízí také dostatek parkovacích míst ve dvou […]
  • V Bohumíně oslaví Národní den železnice19. září 2023 V Bohumíně oslaví Národní den železnice Letos se oslava uskuteční v sobotu 23. září 2023 v Bohumíně a návštěvníci se mají na co těšit. Budou moci nahlédnout do železniční historie, zároveň se ale setkají i s nejmodernější […]
  • Stanice metra ve fotografiích (Nemocnice Motol)9. dubna 2015 Stanice metra ve fotografiích (Nemocnice Motol) Poslední nová stanice na metru trasy A. Fotografie, jehož autorem je Jiří Borovy - IZDoprava.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní .
  • Terminál madridského letiště Bajaras je příjemným uvítáním v Madridu19. listopadu 2007 Terminál madridského letiště Bajaras je příjemným uvítáním v Madridu Cestující, kteří využijí letecké spojení Praha - Madrid, přistanou u moderního terminálu uvedeného do provozu 4. února 2006. Stavbu terminálu navrhl významný architekt Richard Rogers. FOTO […]
  • Malé autobusy budou jezdit v Královehradeckém kraji23. srpna 2007 Malé autobusy budou jezdit v Královehradeckém kraji V rámci projektu rozšiřování integrovaného dopravního systému na území kraje provádí Královehradecký kraj průzkum trhu výrobců malých autobusů, které budou muset splnit následující […]
  • Rekonstrukce Negrelliho viaduktu potrvá několik let22. května 2017 Rekonstrukce Negrelliho viaduktu potrvá několik let Na 14. Českém dopravním fóru, které se uskutečnilo dnes  ve Velkém sálu Zastupitelstva hl. m. Prahy, informoval Ing. Tomáš Koranda, člen předsednictva HOCHTIEF CZ a.s.,  o připravované […]
Stránka načtena za 2,52239 s | počet dotazů: 205 | paměť: 24540 KB. | 19.06.2024 - 15:00:26