Silniční železobetonový most přes Labe – Kolín

Zajímavou mostní stavbu přes Labe mohou užívat obyvatelé i návštěvníci Kolína.
Historie stavby
Most je postaven přibližně v místech původní polohy někdejšího dřevěného mostu, který dosloužil v r
Původní projekt mostu vypracovalo Ředitelství pro stavbu vodních cest při ck. Ministerstvu obchodu ve Vídni v roce 1911. Tvar mostní konstrukce současně zohlednil i související stavby vodní – jezy, elektrárnu a plavební ko
Mezi levým pobřežním pilířem a pilířem na hrotu Horního ostrova jsou tři otvory o světlosti 19,4m, vymezené pilíři na řece a překlenuté vždy dvěma parabolickými pásy ze železobetonu. První stavební povolení bylo již v roce 1912 , ale původní stavba nebyla zahájena. Na stavbě se sice v roce 1913 začalo pokračovat, ale stavební práce se zpomalily i díky první světové válce .
Pro další pokračování stavby bylo nutné respektovat nové technické normy. Tak vznikl v roce 1924- 1925 nový projekt. Autor projektu byl ing. H.Vrbický z Ředitelství pro stavbu vodních ces
Klenby všech otvorů se prováděly podle původního projektu , jen ve 4. poli nad hydroelektrárnou byla zřízena rámová železobetonová konstrukce jako strop strojovny. Mostovka se skládá ze železobetonové desky a podélníků.
Základní údaje:
Celková délka mostu včetně opěry nadjezdu nad železnicí je 1
Šířka mezi zábradlím 1
Vozovka 7m, chodníky 2×2,5m
Vozovka byla vydlážděná žulovými kostkami, chodníky mozai
Stavbu provedla f. Podnikatelství staveb
Architektonickou úpravu navrhl architekt František Roith
Uvedení do provozu . 4.6.1927
Více fotek v naší Galerii