Prodej dálničních známek na Slovensku vzrostl v roce 2023 o 5 % oproti předchozímu roku
V roce 2023 se prodalo téměř 4,9 miliónu kusů dálničních známek. Tržby z prodeje byly na úrovni zhruba 106,8 miliónu eur. To je o 18 miliónů eur (20 %) více než v roce 2022. Největší meziroční nárůst zaznamenala Nádorná dialničná spoločnosť (NDS) při prodeji 10 -denní dálniční známky, které se prodalo o 13 % více kusů než v roce 2022. NDS zaznamenala nejvyšší příjem z prodeje 365 – denní známky, a to na úrovni 55,5 miliónu eur. Tento druh známky byl zároveň druhý nejoblíbenější mezi řidiči, prodalo se jich víc než milión kusů. Na prvním místě byla 10 – denní známka. Řidiči si koupili téměř 2,9 miliónu kusů a příjem z prodeje byl na úrovni 29,4 miliónu eur. Prodej dálničních známek byl největší v červenci a v tento měsíc se prodalo téměř 650-tisíc známek. Dominovala 10 – denní známka, která tvořila více než 62 % prodeje. Podobný zájem o prodej této známky byl také v srpnu. Třetí nejsilnější měsíc v prodeji byl leden, ve kterém se prodávala nejvíce roční dálniční známka.
Řidiči upřednostnili nákup elektronické dálniční známky online prostřednictvím www.eznamka.sk. Více než polovina prodeje proběhla prostřednictvím tohoto portálu.
V roce 2023 vzrostl počet žádostí o osvobození od úhrady za dálniční známku oproti předešlému roku o 30%.
Zdroj a foto:
Národná diaľničná spoločnosť
I