Příklady navrhování úprav komunikací.


Image2 1
0 0 votes
Hodnocení článku

Užívání varovných pásů pro samostatný a bezpečný pohyb nevidomých a slabozrakých osob. Úpravy obrubníků, cyklistické stezky a zastávky MHD.

Připraveno ve spolupráci se sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých ČR

Hmatný pás (šíře 0,3 až 0,4 m, barevně kontrastní a provedený ze slepecké dlažby z výstupky) odděluje prostor cyklistické stezky (povrch asfalt) od pruhu pro pěší. Standardní signální pás (šedý, šíře 0,8 m) vede nevidomého na přechod, na rozhraní chodníku a vozovky je standardní varovný pás (barevně kontrastní, šíře 0,4 m). Na snímku je zachycen konec cyklistické stezky vedené souběžné s pruhem pro pěší na jedné úrovni.

Hmatný pás (šíře 0,3 až 0,4 m), barevně kontrastní a provedený ze slepecké dlažby z výstupky) odděluje prostor cyklistické stezky (povrch asfalt) od pruhu pro pěší tam, kde je provoz pěších i cyklistů veden na jedné úrovni. Na snímku je jedna z prvních cyklistických stezek, řešící bezpečný pohyb nevidomých a slabozrakých, šíře oddělujícího hmatného pruhu byla následně zvětšena na hodnoty uvedené na začátku textu.

V místě sníženého obrubníku (místo s nebezpečím možného náhodného vstupu nevidomého do vozovky) musí být vždy varovný pás vyznačující hranici nebezpečného (nepřístupného) prostoru. Hmatové vlastnosti varovného pásu mají stejnou orientační funkci jako výškový rozdíl mezi vozovkou a chodníkem. Opatření je bezpodmínečně nutné na všech místech, kde je snížený obrubník (tedy i na místech, kde není přechod).

Na místech určených pro přecházení, která mají snížený obrubník (obslužné komunikace s určenými místy pro možný přejezd osob na vozíku pro invalidy) se zřizuje jen varovný pás (hranice mezi vozovkou a chodníkem pro nevidomé) a značení V12 (informace pro slabozraké a upozornění pro řidiče na chráněné místo). Na uvedených místech se nikdy nesmí provádět signální pás (zřizuje se pouze na přechodech – místech se značením V7), byl by zavádějící informací.

Zastávka autobusů městské hromadné dopravy má signální pás u označníku zastávky (ten určuje nevidomému místo nástupu do prvních dveří vozidla ) a správné barevné řešení pro slabozraké (v ploše zastávky jsou použity pouze dvě barvy), vyvýšený obrubník trávníku tvoří přirozenou vodicí linii, zobrazená opatření jsou velmi důležitá pro samostatné a bezpečné využívání veřejné dopravy nevidomými a slabozrakými.

Na označníku autobusové zastávky městské dopravy je umístěn štítek s dopravními informacemi v Braillově bodovém slepeckém písmu. Jedná se prvek, který je velmi důležitý pro samostatné využívání veřejné dopravy nevidomými a slabozrakými.

Dobře umístěné přístřešky se širokými bočními stěnami a odpadkové koše nezpůsobují žádné problémy nevidomým a slabozrakým při chůzi podél přirozené vodicí linie (stěny domů).

Foto a text: Petr Lněnička


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

  • Na Slovensku začínají stavět nový tunel18. září 2014 Na Slovensku začínají stavět nový tunel Na nově budovaném úseku dálnice D1 v úseku Hybová – Ivachnová bude v pátek 19.9.2014 slavnostně zahájena stavba nového tunelu. Slavnostní zahájení spolu s osazením sošky sv.Barbory se […]
  • Silniční konference 200722. července 2007 Silniční konference 2007 Ve dnech 22. - 24. října 2007 se v Domě kultury města Ostravy uskuteční 15. ročník silniční konference.V rámci doprovodného programu proběhne prezentace firem, které nabízejí výrobky a […]
  • Růžová kola budou mít virtuální stojany25. listopadu 2015 Růžová kola budou mít virtuální stojany Náměstek primátorky Petr Dolínek dal pro rok 2016 záštitu komunitnímu bikesharingu Rekola. Ten v letošním roce využívalo více než 2 000 lidí, z toho jen v Praze přes 1 600. V příštím roce […]
  • Dopravní značky evropských zemí27. června 2003 Dopravní značky evropských zemí autor: Machačka IvoKniha sestává ze dvou částí - "Často používané dopravní značky v Evropě" a "Specifické značky jednotlivých zemí". Naleznete zde vyobrazení a popisy celkem 900 […]
  • Stávka řidičů autobusů ve Zlínském kraji nebude(4.4.2017)5. dubna 2017 Stávka řidičů autobusů ve Zlínském kraji nebude(4.4.2017) To je výsledek téměř dvoudenního jednání mezi zástupci Zlínského kraje, dopravními společnostmi a odbory, které zastupují řidiče. Všech sedm regionálních dopravců - ČSAD BUS Uherské […]
  • V Praze roste zájem o parkování na parkovištích P+R14. února 2011 V Praze roste zájem o parkování na parkovištích P+R Technická správa komunikací hl. města Prahy zveřejnila informace o využití parkovišť P+R v loňském roce. V porovnání s předchozími lety se  zájem o parkování na parkovištích P+R trvale […]
  • داكار 2022 – المرحلة 9 – صورة اليوم Audi11. ledna 2022 داكار 2022 – المرحلة 9 – صورة اليوم Audi
  • Plzeňský kraj projede kolona historických vozidel 26. července 2012 Plzeňský kraj projede kolona historických vozidel Kolona dvou desítek historických vozidel v čele se závodní Tatrou šestinásobného vítěze rallye Paříž – Dakar Karla Lopraise odstartuje 27. července v 9:10 hod. ráno z náměstí […]
  • V Praze se rozjel projekt Noční linky.17. ledna 2007 V Praze se rozjel projekt Noční linky. Od úterý 16. ledna 2007 budou na bezpečnost v nočních tramvajových linkách DP Praha dohlížet hlídky strážníků Městské policie hl. m. Prahy. Začíná se tak realizovat první opatření v rámci […]
  • Magazín IZDoprava už je i na Flickru.17. prosince 2013 Magazín IZDoprava už je i na Flickru. Jako novodobý Vánoční dárek máme pro Vás připravenou nejnovější službu pro čtenáře našeho magazínu. Nově můžete sledovat aktivity i na […]
Stránka načtena za 2,15729 s | počet dotazů: 195 | paměť: 32711 KB. | 27.02.2024 - 21:36:29