Požár v tunelu Valík!
Ve čtvrtek 25. května 2006 proběhl první zkušební požár v nově budovaném tunelu pod vrcholem Valík. Cílem bylo prozkoumání chování ohně za specifických podmínek a vyzkoušení jeho účinků. Akce proběhla za velkého zájmu odborné veřejnosti i medií. ( Podrobnější informace a foto v článku)Zkušební požár v Tunelu Valík se provedl vzhledem k jeho chystanému uvedení do provozu v posledním čtvrtletí tohoto roku. Podle směrnice Evropské komise 2004/54/EC musí být před každým uvedením silničního tunelu do provozu ověřena jeho požární bezpečnost. Důvodem, proč Evropská unie věnuje zvýšenou pozornost bezpečnosti v silničních tunelech, je série tragických požárů v silničních tunelech z 90. let minulého století. V českých podmínkách je zkušební požár v tunelu Valík unikátní projekt, který byl připravován po několik měsíců a podílela se na něm řada odborníků. Vedle specialistů Ministerstva vnitra ČR – generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, Technického ústavu požární ochrany, HZS Plzeňského, HZS Moravskoslezského a HZS Jihomoravského kraje, Ředitelství silnic a dálnic ČR, Metrostav a.s., Fakulta inženýrství Vysoké školy báňské – Technické Univerzity v Ostravě a Pragoprojekt a.s..
Realizace zkušebního požáru – proběhly dva zkušební požáry ( hoření 170 litrů benzínu na ploše 4×4 m a ve výšce 50 cm nad vozovkou, což odpovídá požáru osobního automobilu). Během požárů byla provedena řada měření, která by měla v budoucnosti sloužit pro standardizaci požární bezpečnosti v krátkých silničních tunelech. Proběhlo měření teploty vzduchu i konstrukcí, směru a rychlosti šíření tepla, hustoty tepelného toku, optické hustoty kouře a šíření kouře.
Foto č.1 – před počátkem požáru je vidět světlo posvítající z konce tunelu. Foto č.2.a 3. – po zapálení požáru kouř postupně zaplnil prostor. Po uhašení požáru začal opět prosvítat konec tunelu (foto 4).
Závěry běžného pozorovatele ? Po zapálení požáru se během velmi krátké chvilky vytvořila hustá neprůhledná kouřová clona, která zaplnila celý profil tunelového tubusu. Kouř zaplnil prostor a postupoval ve směru proudění vzduchu. Po uhašení požárů se poměrně rychle kouř rozplynul , otázkou měření je, jak dlouho zůstaly jedovaté zplodiny ve vzdychu a kdy by byl vstup do tunelu opět bezpečný. ! Od hořícího automobilu v tunelu – co nejrychleji ven a mimo dosah nedychatelného kouře!
Tunel Valík je součástí dálničního obchvatu D 5 kolem města Plzně.
Délka tunelu 380 m.
Dvě tunelové trouby široké 11,5 m a vysoké 8,2 m.
Maximální sklon je 4 %. Plánované uvedení do provozu 10/2006.