Nejstarší gotický silniční v České republice – Písek


Kamennymost10
0 0 hlasy
Hodnocení článku

Patří mezi naše nejcennější architektonické a technické památky. Přesné datum výstavby není známo. V písemných pramenech se uvádí , že v roce 1348 stanovuje Karel IV, aby pokuty vybírané ve městě byly použity na údržbu mostu.

Most byl vystavěn přes řeku Otavu na Zlaté stezce, která vedla z Bavor do Prahy. Most je mírně vyklenutý proti vodě. Šest oblouků je půlkruhových o rozpětí 8 m a jeden oblouk je segmentový o rozpětí 13 m . Pilíře mostu jsou složené z velkých žulových kvádrů, které byly založeny na dřevěných roštech. Celá stavba je vyzděna žulovými kvádry spojenými vápennou maltou a železnými skobami. Pilíře mají na straně proti toku řeky klínovité břity, které jsou ještě kryty ledolamy dřevěnými. Na kamenných kvádrech bylo nalezeno 20 keramických značek – některé jsou shodné se značkami z královského hradu Zvíkova. Most měl v minulosti také dvě mostní věže. Mostní věž na Pražském předměstí se zbořila při povodni v roce 1767, druhá mostní věž byla zbořena v roce 1852. Most má také plastickou výzdobu na prostředních pilířích . Sochy vytesal na konci 17. stol. řezbář a kameník Jan Hammer z Čimelic.

Podle lidové pověsti se měl most jmenovat Jelením mostem. Údajně proto, že se měšťané rozhodli most pojmenovat po tom, kdo první projde po mostě. Na most vběhl jako první jelen, vyplašený v nedalekém lese. ( Zdroj informací: Encyklopedie Mostů – obchod)

délka mostu: 111 m

šířka mostu: 6,3m

Při normálním stavu vody je výška 5,5m nad hladinou vody.

 

Aktuální poznámka:

Povodně v srpnu 2002 zanechaly na mostě svou stopy. Dne 13. srpna 2002 dosáhla voda nad vozovku. Po opadnutí vody byly nalezeny tyto škody:až na malý díl mezi sochami Kalvárie a Sv. Jana Nepomuckému bylo strženo zábradlí v celé délce mostu, stržené zábradlí bylo popadané v korytě Otavy. Byla stržena a odplavena kamenná dlažba a veškerá izolace. Byly strženy části ozdobného zábradlí u sochy Sv. Jana nepomuckého a Sv. Antonína. Byla stržena také socha anděla ze sousoší Sv. Jana Nepomuckého a posunuto sousoší Sv. Anny.. Byly poškozeny kamenné chrliče a bylo zničeno veškeré osvětlení mostu.

Dnes je most již opravený, slouží pro pěší dopravu a o historii mostu se dozvíte z blízké informační tabule.




Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 hlasy
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest


0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Další články z IZDoprava.cz

  • Upozorňujeme řidiče na částečnou uzavírku tunelu Sitina v Bratislavě9. dubna 2010 Upozorňujeme řidiče na částečnou uzavírku tunelu Sitina v Bratislavě Údržbové práce budou probíhat ve dvou etapách. V I. etapě bude na dálnici D2 v Bratislavě od 22.00 hod. dne 9.4. do 24.hod dne 11.4.2010 uzavřen tunel Sitina na dálnici D2 ve směru na […]
  • V Opavě dojde k demolici poškozeného mostu12. ledna 2025 V Opavě dojde k demolici poškozeného mostu Jeden ze symbolů loňských povodní, most na Ratibořské ulici v Opavě, bude v druhé polovině ledna zbourán.  Silně poškozená stavba, nad kterou je postaveno od podzimu tzv. mostní […]
  • Na bílé stopy přispívá Plzeňský kraj13. ledna 2008 Na bílé stopy přispívá Plzeňský kraj Každým rokem přispívá Plzeňský kraj částkou 150 tisíc korun na úpravu běžeckých tras na Šumavě. Pro nadšené běžkaře je v provozu také zajímavý projekt internetových stránek. Na webových […]
  • Naše tipy na víkendový výlet!13. května 2011 Naše tipy na víkendový výlet! 14.-15.5.2011 - Parní výlet do železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka 14.-15.5.2011 - Valtice 2011 - zámek a zámecká zahrada14.5.2011 - Aviatický den - Pardubice, letiště pod Kunětickou […]
  • Projekt TRANS TRITIA má pomoci řešit dopravu v Moravskoslezském kraji11. května 2018 Projekt TRANS TRITIA má pomoci řešit dopravu v Moravskoslezském kraji Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje je partnerem mezinárodního dopravního projektu TRANS TRITIA, který má pomoci dostat nákladní dopravu ze silnic na železnice a vodní cesty a týká […]
  • V Brně zahájí provoz historické linky MHD24. června 2016 V Brně zahájí provoz historické linky MHD Od soboty 25. června 2016 začne pravidelný sezónní víkendový provoz historické tramvaje a trolejbusů a Dopravní podnik města Brno počítá s provozem do 28. září 2016. Linka H4 […]
  • Území nákladového nádraží Žižkov čeká netrpělivě na svou proměnu5. dubna 2021 Území nákladového nádraží Žižkov čeká netrpělivě na svou proměnu Žižkovské nákladové nádraží v Praze 3 bylo vybudováno v letech 1928-1936. Zahájení provozu bylo 1.3.1936 a v roce 2002 byl provoz ukončen. Nádražní administrativní budova s průčelím na […]
  • Uzavírka Jičínské ulice na Praze 34. června 2012 Uzavírka Jičínské ulice na Praze 3 V ulici Jičínská se provádí rekonstrukce tramvajové trati a povrchu vozovky. Úplná uzavírka ulice Jičínská v úseku Lucemburská – Vinohradská (v obou směrech) z důvodu výměny povrchu […]
  • Letiště v Praze revitalizovalo prostory pro rodiče s malými dětmi23. dubna 2023 Letiště v Praze revitalizovalo prostory pro rodiče s malými dětmi Rodiče s malými dětmi mohou při čekání na odlet využívat hrací prostory(babyrooms)upravené pro malé cestovatele. S přípravou na letní sezónu došlo k revitalizaci babyrooms na Terminálu 1 i […]
  • Do Kanady cestujeme už bez víza4. listopadu 2007 Do Kanady cestujeme už bez víza Pro pobyty kratší 90 dnů v Kanadě není nutné do 1.listopadu 2007 žádat o vízum.  O zrušení víza usilovala česká diplomacie od roku 1997.Před zrušením vízové povinnosti monitorovala Kanada […]
Stránka načtena za 2,65556 s | počet dotazů: 210 | paměť: 26532 KB. | 26.04.2025 - 10:57:55