Nejstarší gotický silniční v České republice – Písek
Patří mezi naše nejcennější architektonické a technické památky. Přesné datum výstavby není známo. V písemných pramenech se uvádí , že v roce 1348 stanovuje Karel IV, aby pokuty vybírané ve městě byly použity na údržbu mostu.
Most byl vystavěn přes řeku Otavu na Zlaté stezce, která vedla z Bavor do Prahy. Most je mírně vyklenutý proti vodě. Šest oblouků je půlkruhových o rozpětí 8 m a jeden oblouk je segmentový o rozpětí 13 m . Pilíře mostu jsou složené z velkých žulových kvádrů, které byly založeny na dřevěných roštech. Celá stavba je vyzděna žulovými kvádry spojenými vápennou maltou a železnými skobami. Pilíře mají na straně proti toku řeky klínovité břity, které jsou ještě kryty ledolamy dřevěnými. Na kamenných kvádrech bylo nalezeno 20 keramických značek – některé jsou shodné se značkami z královského hradu Zvíkova. Most měl v minulosti také dvě mostní věže. Mostní věž na Pražském předměstí se zbořila při povodni v roce 1767, druhá mostní věž byla zbořena v roce 1852. Most má také plastickou výzdobu na prostředních pilířích . Sochy vytesal na konci 17. stol. řezbář a kameník Jan Hammer z Čimelic.
Podle lidové pověsti se měl most jmenovat Jelením mostem. Údajně proto, že se měšťané rozhodli most pojmenovat po tom, kdo první projde po mostě. Na most vběhl jako první jelen, vyplašený v nedalekém lese. ( Zdroj informací: Encyklopedie Mostů – obchod)
délka mostu: 111 m
šířka mostu: 6,3m
Při normálním stavu vody je výška 5,5m nad hladinou vody.
Aktuální poznámka:
Povodně v srpnu 2002 zanechaly na mostě svou stopy. Dne 13. srpna 2002 dosáhla voda nad vozovku. Po opadnutí vody byly nalezeny tyto škody:až na malý díl mezi sochami Kalvárie a Sv. Jana Nepomuckému bylo strženo zábradlí v celé délce mostu, stržené zábradlí bylo popadané v korytě Otavy. Byla stržena a odplavena kamenná dlažba a veškerá izolace. Byly strženy části ozdobného zábradlí u sochy Sv. Jana nepomuckého a Sv. Antonína. Byla stržena také socha anděla ze sousoší Sv. Jana Nepomuckého a posunuto sousoší Sv. Anny.. Byly poškozeny kamenné chrliče a bylo zničeno veškeré osvětlení mostu.
Dnes je most již opravený, slouží pro pěší dopravu a o historii mostu se dozvíte z blízké informační tabule.