Národní technické muzeum v Praze představí první parní lokomotivu
Poslední parní lokomotiva byla u nás postavena na počátku 60. let a zdálo se, že náš průmysl se tehdy s parní trakcí definitivně rozloučil. V poslední době lze ale v celé Evropě zaznamenat stále rostoucí oblibu tzv. nostalgických parních vlaků na normálním i úzkém rozchodu a v souvislosti s tím sílí i zájem jejich provozovatelů o získání vhodné lokomotivy. Originální stroje, staré většinou přes sto let, jsou však zpravidla nedostupné anebo natolik historicky cenné, že nelze pomýšlet na jejich opětovné uvedení do provozu. Řešení proto představuje jen profesionální stavba kopií těchto lokomotiv. Prvním takovým projektem u nás je lokomotiva Orenstein & Koppel na rozchodu 600 mm, která byla společností První kolínská lokomotivní, s.r.o. (www.1loco.eu) postavena podle originálních výkresů a fotografií. Jde o typ lokomotivy, který byl rozšířen doslova po celém světě a sloužil mnoho desítek let na polních a průmyslových drahách úzkého rozchodu. Na přelomu 19. a 20. století byla vyráběna berlínskou firmou Orenstein & Koppel.
Po více než 50 letech byla v českých zemích vyrobena zcela nová parní lokomotiva. Plně funkční a historicky věrná kopie původního typu z přelomu 19. a 20. století se představí veřejnosti ve venkovním areálu budovy NTM na Letné. Jízdu repliky lokomotivy Orenstein & Koppel doprovodí komentované prohlídky a projekce, během níž se budou moci návštěvníci seznámit s procesem její stavby. Lokomotiva Orenstein & Koppel bude předvedena veřejnosti ve dnech 24. až 28. října 2014 ve venkovním areálu budovy NTM na Letné. Národní technické muzeum při příležitosti prezentace této lokomotivy zahajuje projekt pravidelných akcí, při kterých bude v muzeu ožívat technika a budou představovány technické exponáty v akci.
Stavba této lokomotivy a především zvládnutí dávno nepoužívaných výrobních postupů představuje zcela mimořádný počin jak z hlediska schopností českého průmyslu, tak i z pohledu historicko-technického. A právě to jsou důvody, proč je lokomotiva prezentována v Národním technickém muzeu, které pečuje o naše kulturní dědictví. Lokomotiva bude předvedena veřejnosti ve dnech 24. až 28. října 2014 ve venkovním areálu budovy NTM na Letné. Národní technické muzeum při příležitosti prezentace této lokomotivy zahajuje projekt pravidelných akcí, při kterých bude v muzeu ožívat technika a budou představovány technické exponáty v akci.
Upozorňujeme současně návštěvníky, že v pondělí 27. října bude mimořádně otevřeno muzeum a 28. října, v den vzniku Československé republiky, bude vstup do muzea pro všechny návštěvníky v hodnotě 50 Kč.
Technická data repliky lokomotivy Orenstein & Koppel:
Charakteristika: Cm2t Největší rychlost: 25 km/h Počet x průměr válců v mm: 2 x 200 mm Zdvih pístů: 300 mm Plocha roštu: 0,4 m2 Tlak páry: 12 bar Hmotnost ve službě: 7,5 t Výkon parního stroje: 40 koní
Více informací o Národním technickém muzeu najdou zájemci na