Modernizace trati z Prahy do Hradce Králové: Zvýšení rychlosti a podmínek pro nákladní dopravu
Správa železnic pokračuje v přípravě modernizace trati z Prahy do Hradce Králové, která může sloužit jako alternativní trasa pro 1. tranzitní koridor. Klíčovým milníkem v tomto procesu je vyhlášení soutěže na projektanta, který připraví dokumentaci pro stavební povolení modernizace úseku trati od odbočky Kanín poblíž Velkého Oseka až do Chlumce nad Cidlinou. Projekt zahrnuje zdvojkolejnění trati a několik úseků s většími poloměry oblouků a příznivějšími sklony, což umožní dosáhnout rychlosti až 160 km/h. Očekává se, že samotná stavba začne v průběhu roku 2026 a potrvá více než tři roky.
Během prací dojde ke zdvojkolejnění a modernizaci přibližně 19 kilometrů dlouhého úseku trati odbočka Kanín – Chlumec nad Cidlinou, který leží na frekventované trase z Prahy do Hradce Králové. Hlavními výhodami budou zvýšení rychlosti a zlepšení podmínek pro nákladní dopravu díky novým úsekům trati s většími poloměry oblouků a příznivějšími sklony.
Stanice Dobšice nad Cidlinou, Převýšov a Chlumec nad Cidlinou budou vybaveny bezbariérovými nástupišti v normové výšce 550 milimetrů nad kolejí, což usnadní výstup a nástup cestujícím se sníženou schopností pohybu a orientace. Kromě toho se prodlouží délka kolejí, aby bylo možné obsluhovat nákladní vlaky o délce až 740 metrů. Stanice Choťovice bude nahrazena odbočkou, která umožní přejíždění vlaků mezi traťovými kolejemi.
Rychlost na trati se zvýší až na 160 km/h. Některá omezení rychlosti budou však platit z důvodu ochrany ekologicky citlivých oblastí a vedení trasy v Převýšově, což umožní zachování stávající nádražní budovy. Celková modernizace trati také přinese zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy.
Předpokládaná hodnota zakázky na projektové práce je 254 milionů korun. Realizace samotných prací je plánována na období let 2026 až 2029. Na konci minulého roku již Správa železnic požádala o vydání územního rozhodnutí.
Těsně před vyhlášením je také výběrové řízení na dodavatele projektové dokumentace pro modernizaci následujícího úseku z Chlumce nad Cidlinou do Hradce Králové.
- Foto: Zp / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
- Zdroj: Správa železnic, státní organizace
A nebylo by rychlejší a nakonec i levnější místo nekonečné modernizace beznadějně zastaralých českých železnic postavit mezi Prahou a HK těleso pro MAGLEV?