Česká republika a Německo se dohodly na společném rozvoji Labské vodní cesty
Česká republika a Německo podepsaly dohodu o údržbě a rozvoji mezinárodní vnitrozemské Labské vodní cesty, která má umožnit plavbu po Labi až do Hamburku. Dohoda je výsledkem dlouholetých jednání a kompromisů mezi oběma zeměmi, které mají různé přístupy k péči o řeku a její dopravní a ekologický potenciál.
Podle dohody se Česká republika zavazuje do roku 2030 zajistit parametry plavební dráhy na Labi od Ústí nad Labem až ke státním hranicím, které vyplývají z koncepčních dokumentů v oblasti vnitrozemské plavby. To znamená dobudovat dva plavební stupně v Děčíně a Přelouči, které mají zvýšit hloubku Labe na 2,5 metru. Německo se naopak nezavazuje k ničemu, co nedělá, tedy k zachování stávajícího stavu Labe na svém území.
Dohoda je podporována zejména zástupci dopravního sektoru, kteří vidí v Labské vodní cestě ekologický a moderní dopravní mód, který dokáže přepravovat velké objemy sypkých materiálů a odlehčit tak silnicím a železnici. Dohoda je také spolufinancována Evropskou unií z Operačního programu Doprava.
Na druhou stranu dohoda vyvolala bouřlivé emoce ve Sněmovně i mezi ekology, kteří upozorňují na nereálnost českých závazků a nevratné poškození přírody. Podle nich je plavba po Labi neefektivní a neudržitelná, protože řeka má stále méně vody a její splavnost je ovlivněna klimatickými změnami. Navíc tvrdí, že česká strana přijala nevýhodné podmínky oproti Německu, které má nižší požadovanou hloubku Labe na svém území.
Dohoda mezi Českou republikou a Německem o Labské vodní cestě ještě musí být schválena Poslaneckou sněmovnou. Zatím se zdá, že má dostatečnou podporu zejména od hnutí ANO a ODS. Piráti jsou proti dohodě a chtějí ji vrátit k přepracování.
Foto: Stable Diffusion – Vytvořeno umělou inteligencí