Carsharing pomáhá překonávat mýty o elektromobilech
V České republice se loni prodalo 2646 nových aut na výlučně elektrický pohon. Jedná se o 1,28 % podíl. Velký zájem lze ale zaznamenat v oblasti půjčování elektromobilů. Podle dat platformy HoppyGo vzrostl meziročně o 413 %. Konkrétně je to 407 zápůjček. Kdo a z jakého důvodu si tato auta nejčastěji půjčuje? Průměrný věk majitele elektroauta, který je zároveň ochoten poskytnout své auto k zápůjčce, je 31 let a je z většího (minimálně krajského) města. Většinou jsou to tzv. „early adopters“ nebo česky „průkopníci“, tedy lidé, kteří rádi zkoušejí nové věci a rychle si osvojují nejnovější technologie. Jejich motivace vlastnit elektromobil a ještě jej poslat dál se různí.
“Existují dvě skupiny lidí, kteří elektroauta umisťují na platformy pro sdílení aut. Jedné jde primárně o to optimalizovat náklady spojené s vlastnictvím či provozem vozu a zároveň se nemusí tolik bát o to, jak se využívá (ohřev motoru, apod.). Jejich motivace je tedy finančního charakteru. Průměrný měsíční výdělek se může přehoupnout přes 30 000,- za měsíc. Druhou skupinu pak tvoří lidé, pro které je elektromobilita jistá budoucnost a chtějí ji přiblížit širší veřejnosti. Dá se říct, že jsou to takoví obhájci zelené mobility.” říká Robin Švaříček, CEO carsharingové služby HoppyGo spadající do portfolia mobilitních služeb ŠKODA AUTO DigiLab. U elektromobilů také odpadají některé starosti, které běžně mají majitelé spalovacích vozidel. Je to například potřeba dochlazování vozu po delší cestě, operativa s měněním oleje a podobně. Majitelé elektroaut proto nemívají tak velký strach o to, jak moc budou lidé, kteří si jejich auta půjčují, šetrní. Většina aut na platformě jsou navíc nová a stále v záruce.” doplňuje Švaříček.
Lidé, kteří si elektromobily půjčují, jsou demograficky velice podobní majitelům. Jejich průměrný věk je 26 – 35 let a žijí ve větších městech. Nejvíce je zajímá reálná zkušenost s elektromobilem. Většina z nich plánuje nákup prvního elektromobilu a rádi by si jej proto vyzkoušeli předem. “Ze všech rezervací elektroaut na platformě HoppyGo jich bylo loni prokazatelně 20 % za účelem vyzkoušení před koupí vozu,” říká Švaříček.
Nejčastější obavy Čechů se pak týkají délky dojezdu elektromobilu, způsobu a délky nabíjení, či bezpečnosti. Tyto obavy půjčující sami zmiňují při rezervacích. Někteří z nich zase elektromobil vlastní a chtějí si vyzkoušet jiný model. Dalšími důvody jsou např. delší výlety či možnost vyzkoušet si dobíjení. U automobilů značky Tesla je pak také zájem o vyzkoušení autopilota. Průměrný nájezd za zápůjčku je 598 km. Ta pak průměrně trvá 4,5 dne a denní průměr činí 132 km.
Na platformě HoppyGo majitelé v tuto chvíli v Česku nabízejí celkem 34 elektromobilů. Uživatelé mohou vybírat ze 4 druhů ŠKODA ENYAQ iV (ENYAQ iV 60, ENYAQ iV 80, ENYAQ iV 80 Sportline a ENYAQ iV 80X) nebo si vybrat z kompletní nabídky automobilky Tesla a to z nejrůznějších variant modelů S, 3, X, Y, Renault Zoe či Ford Mustang Mach-E. Na Slovensku je pak průměrný nájezd za zápůjčku 446 km, a doba nájmu 2,5 dne. Průměrný denní nájezd je tedy 176 km. Nabídka na SK nyní čítá 12 elektromobilů. Poptávky po elektromobilech tvoří na Slovensku 9 % všech rezervací.
Zdroj a foto: ŠKODA AUTO DigiLab