Doprava v klidu nedá Praze klidu
Sladit rozvoj automobilové dopravy a zajištění kapacitní parkovacích plochy v zastavěných územích je obtížně řešitelný problém. Proto se doprava v klidu stala obsahem jednání 11. Českého dopravního fóra , které proběhlo v Rezidenci primátora na Mariánském náměstí v pondělí 6.ledna 2014.
Praha se s problémem parkování potýká už mnoho let. Výrazný nárůst automobilové dopravy se jednak projevil nedostatkem parkovacích míst v centru města, ale také ve staré sídlištní zástavbě a v místech centralizovaných služeb, úřadů nebo obchodů. V těchto lokalitách mají problémy zaparkovat obyvatelé, kteří v místě bydlí, ale také ti, kdo dojíždějí za prací studiem nebo podnikají. Řešení se hledá obtížně.
Ještě komplikovanější situace je v oblastech kolem stanic metra, v okolí centrálních úřadů a v samém centru města. Kdo potřebuje jednat nebo něco zařídit v rozsahu 2-3 hodin, tem má tendenci zaparkovat co nejblíže místu jednání a opět co nejrychleji odjet. Je docela možné, že jednání probíhají na několika místech, jsou spojena s vykládkou nebo nakládkou zboží atd. Důvody, které nutí řidiče dojet autem co nejblíže k cíli, mohou být různé. Nesmíme zapomenout také na ty, kterým zdravotní důvody nedovolí absolvovat delší cestu pěšky nebo čekat na MHD a doufat, že si budou moci sednout. Proto se představa, že se řidiči změní mávnutím kouzelného proutku na cyklistu nebo uživatel MHD, blíží sci-fi příběhům. Vedení měst proto společně s odborníky hledají další možnosti. Univerzální recept, který by zohlednil požadavky rezidentů i dalších zájemců, není a nemůže fungovat. Každé město má jinou strukturu obytných zón, služeb, úřadů i turistických cílů a spolupůsobí řada faktorů, které ovlivňují dopravu a parkování ve městě. Proto je potřeba řešit dopravu v klidu komplexně a současně respektovat lokální specifika.
V programu Českého dopravního fóra vystoupil Ing. Jiří Nouza náměstek primátora pro dopravu s příspěvkem a stávající situaci v Praze. Převaha parkovacích míst je na komunikacích, parkovací garáže nejsou zcela využívané a parkoviště P+R jsou plná na Černém Mostě a na Opatově. Placené zóny jsou zavedené na Praze 1,2,3,7,16 a další městské části jsou ve stavu realizace nebo přípravy. Jedná se o MČ Praha 4,5,6,8 a rozšíření na Praze 3.
Informace o přípravách rozšíření kapacity parkovací ploch na Opatově a na Černém Mostě přednesl ve svém vystoupení Ing. Ladislav Pivec, který je pověřený řízením TSK Praha. Pro uvedené lokality proběhne v roce 2014 příprava výstavby parkovacích objektů. V roce 2014 by také měla být převedena správa ZPS pod TSK Praha a bude realizován modelový projekt ZPS několika oblastí.