Moravskoslezský kraj a Ostrava budou zavádět vodíkovou mobilitu


Hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a primátor Ostravy Tomáš Macura podepsali v pátek 30.11.2018 v ostravské pobočce Impact Hub memorandum o spolupráci při rozvoji čisté technologie. Aktivity kraje v oblasti vodíkové mobility budou zahrnovat nejen spolupráci s městem Ostravou na pilotním projektu vybudování první plnicí vodíkové stanice, ale také zajištění provozu vybraných městských autobusových linek na vodíkový pohon.

„Zaměříme se na pilotní provoz veřejných autobusů na vodík. Začneme s obnovou vozového parku na Karvinsku, počítáme tu alespoň s deseti vodíkovými autobusy.  Postupně budou přibývat další veřejné autobusy na vodíkový pohon pro celou dopravní oblast kraje, také automobily pro úřady a příspěvkové organizace kraje, a pokud se nám podaří homologace, tak i vlaky. Počítáme i se samostatnými projekty na tzv. ‚ozelenění vodíku‘, tedy s výrobou vodíku z obnovitelných zdrojů,“ dodal náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka, který podepsal také memorandum o společném postupu při zavádění vodíkové mobility v Moravskoslezském kraji se společností Vítkovice Cylinders.

„Jde nám o zavedení zcela bezemisní dopravy, což naftová, benzinová a ani auta na plyn prostě neumí. To je pro náš kraj, který trápí časté smogové situace a nemůže se zrovna chlubit svěžím ovzduším, primární. Elektromobilita a hlavně vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý – z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

„Vodíkové technologie jsou všeobecně považovány za vysoce perspektivní pro rozvoj energetické soběstačnosti a efektivity Evropy. I pro historicky průmyslovou Ostravu se mohou stát dobrým nástrojem pro další rozvoj ve všech oblastech. Kupříkladu v dopravě si Ostrava vytýčila závazek zcela vyřadit z městské hromadné dopravy dieselovou trakci do roku 2020 a zcela ji nahradit ekologickými vozidly, převážně na elektřinu, částečně na CNG. Pokrok se ale nedá zastavit, a proto chceme zahájit v podmínkách ostravské MHD i testování vozidel na vodíkový pohon. Jsme přesvědčení, že veřejná správa by v případě takových projektů měla stát v první linii,“ řekl primátor Ostravy Tomáš Macura.

„Vodíkové technologie máme připraveny. Jsme už dnes dodavateli čtyř z pěti velkých technologických světových hráčů – jak z oblasti energetiky, tak mobility a skladování. Máme vyřešeno skladování pro tlaky 350, 500 a 1000 barů a naší vlajkovou lodí je hydrogen transport, čili přeprava v mobilních zásobnících. Jsme rádi, že právě náš domovský Moravskoslezský kraj se chová osvíceně, sleduje nejmodernější trendy a rozhodl se vyjít z vodíkového pravěku Česka a nasadit jako vůbec první kraj v ČR tyto technologie v masovém měřítku,“ řekl předseda představenstva Vítkovice Cylinders Jan Světlík.

Zdroj: Moravskoslezský kraj


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 3,08044 s | počet dotazů: 213 | paměť: 21058 KB. | 17.12.2024 - 22:02:08