V Liberci zvažují změnit správu veřejného osvětlení a světelné signalizace
Vedení města Liberce rozhodlo na svém jednání 22. května 2012 o odstoupení od smlouvy se společností ELTODO-CITELUM, s.r.o. na poskytování služeb, nájmu veřejného, slavnostního a speciálního osvětlení a světelného signalizačního zařízení a úpravě dalších práv a povinností ze dne 31. 5. 2006. Předmětem uvedené smlouvy je mimo jiné i obnova světelných signalizačních zařízení ve výši 57.000.000,0 Kč bez DPH a veřejného osvětlení ve výši 111.908,0 Kč bez DPH v letech 2006 až 2021.
Vedení města uložilo Odboru správy veřejného majetku MML zpracovat vyhodnocení plnění výše uvedeného smluvního vztahu včetně zjištění možných porušování smlouvy o dílo a dále navrhnout opatření ve snaze docílení snížení ročních vydávaných finančních prostředků města Liberce.
Bylo zjištěno, že Smlouva nebyla zcela plněna, a to zejména v nedodání Dopravní ústředny. V této věci byla společnost několikrát vyzvána k nápravě a byl stanoven náhradní termín. K nápravě nedošlo, a proto rada města rozhodla na svém jednání o odstoupení k 31. 12. 2012 od smlouvy o dílo.
Město Liberec předpokládá, že dojde k finančnímu vypořádání. Náklady případného soudního sporu závisí na procesní pozici města (zda žalobce, či žalovaný) a jejich následná úhrada závisí na úspěchu v dané věci.
Zároveň rada města schválila nový systém spočívající zejména v zajišťování správy a investiční činnosti v oblastech veřejného osvětlení a světelných signalizačních zařízení na odboru správy veřejného majetku. V případě realizace tohoto návrhu bude nezbytné založit nové oddělení zabývající se výše uvedenou činností a přijmout pracovníky.
Současně město pracuje na přípravě výběrových řízení na zajišťování údržby veřejného osvětlení a světelného signalizačního zařízení. Toto řešení včetně zajištění nezbytných oprav bude město Liberec stát ročně do 35 mil. Kč a spuštění tohoto by mělo nastat nejpozději k 1. 1. 2013.