Dopravní podnik zveřejnil výsledky přepravního průzkumu z pražského metra
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s organizací ROPID vyhodnotil listopadový komplexní přepravní průzkum v metru (KPPM 2015). Ve srovnání s výsledky z roku 2008 se v pražském metru zvýšil počet cestujících i průměrná doba strávená v metru. Lidé dnes metrem cestují téměř o čtvrt kilometru dále a naopak méně přestupují. V den průzkumu(11.11.2015 v době od 5.00 do 24.00 hod) přepravilo metro 1 272 143 cestujících.
Z výsledků průzkumu, které vycházejí ze získaných směrových vztahů pomocí sčítacích lístků a údajů automatických počítadel cestujících ve všech stanicích metra vyplývá, že během posledních 7 let vzrostl počet cestujících využívajících systém pražského metra. Za celý den (od 5.00 do 24.00 hodin) vstoupilo do prostoru metra celkem 1 272 143 cestujících, kteří uskutečnili 1 549 827 jízd. Oproti roku 2008 došlo k nárůstu o více než 73 tisíc cestujících, resp. téměř 62 tisíc jízd.
Nejvíce cestujících (526 710) již tradičně využilo trasu metra C, nejméně (312 529) lidí v den sčítání jelo trasou metra A. Z trasy metra A také nejvíce cestujících (106 172) přestupovalo na trasy B a C. Celková míra přestupování v metru se ovšem ve srovnání s výsledky z roku 2008 snížila z předchozích 24,14 % na 21,83 %.
Lidé jízdou metrem strávili více času než před 7 lety, i když šlo pouze o minimální nárůst. Průměrná doba přepravy se navýšila na 16:21 minut. V roce 2008 činil stejný ukazatel 16:09 minut. Nejdelšího průměrného času jízdy (14:58 minut) dosáhli lidé na trase metra B, naopak nejméně času průměrně strávili na trase metra A (12:01 minut). Průměrně každý cestující v den sčítání vykonal cestu dlouhou 6 642 metrů, což je o 242 metrů více než při předchozím sčítání.
Nejvytíženější přestupní stanicí pražského metra byla v den průzkumu stanice Můstek – A. Celkový denní obrat zde podle výsledků činil 178 087 cestujících. Nejvytíženější nepřestupní stanicí byla I. P. Pavlova (stanicí prošlo 102 379 cestujících), těsně následovaná stanicí Anděl. Naopak nejméně využitou se v den průzkumu stala stanice Kolbenova, kterou 11. listopadu prošlo pouze 3 601 cestujících.
Průzkum zajišťovalo téměř 2 000 pracovníků DPP, ROPIDu a studentů středních dopravních škol. Každý cestující obdržel při vstupu do metra sčítací lístek, který v cíli své cesty při výstupu z metra odevzdal do sběrných krabic nebo určeným pracovníkům. Pohyb cestujících také monitorovala automatická počítadla umístěná ve sloupcích oddělujících přepravní prostor. Data byla následně využita pro srovnávací kontrolu objemu vybraných lístků a získání počtu přepravených cestujících za celý provozní den. Cílem organizačně náročného přepravního průzkumu bylo zmapování přepravních vztahů v metru po otevření nového úseku metra V.A a po vybudování tunelu Blanka.
Zdroj: DP Praha