ŘSD ČR upozorňuje na možné dopravní komplikace na dálnici D1 v prvních prázdninových dnech
Praha, 29. června 2005: Ředitelství silnic a dálnic ČR doporučuje řidičům plánujícím počátkem prázdnin cestu na dovolenou, aby sledovali informace o dopravní průjezdnosti především dálnice D1. V první prázdninové dny dochází k největším dopravním kolapsům na této nejfrekventovanější české dálnici. ŘSD ČR doporučuje absolvovat cestu v méně obvyklou dobu či v pozdějších dnech měsíce července, kdy nebude dálnice tolik zatížena.Ředitelství silnic a dálnic ČR pro letošní rok připravilo řadu opatření při rekonstrukci dálnic a silnic v České republice. Hlavním záměrem nových opatření je především snaha minimalizovat negativní dopady plánovaných uzavírek a omezení na řidiče a cestující po silnicích a dálnicích. Kritická situace je především na páteřní dálnici D1, po které budou o prázdninách cestovat milióny lidí, a to nejen na dovolenou. Právě s ohledem na vzrůstající dopravní intenzitu přistoupilo ŘSD ČR k novým pravidlům při rekonstrukcích. „I přes řadu velmi razantních opatření, která jsme při rekonstrukcích zavedli, očekáváme, že problémy nastanou. Lidé se mohou komplikacím vyhnout, pokud opravdu promyšleně zváží svojí cestu a naplánují si průjezd po D1 na další dny měsíce července. V první dny prázdnin dosahuje dálnice D1 skutečně velkého zatížení,“ upozorňuje generální ředitel ŘSD ČR Petr Laušman.
Rekonstrukce a opravy dálnic, rychlostních silnic a silnic jsou dlouhodobě plánovány. Nedostatek finančních prostředků na tyto akce způsobuje jejich odkládání a v současnosti prakticky zcela eliminuje provádění cyklické plošné údržby vozovek a mostů. Proto se objevují značné škody na vozovkách již v průběhu zimy a po jejím skončení. Finanční prostředky na tyto neplánované akce jsou zajišťovány až v průběhu roku a získané prostředky jsou většinou nedostatečné. „Stavební sezóna pro provádění oprav a rekonstrukcí je omezena klimatickými podmínkami, nutnost oprav je jednoznačná, přináší však negativní vlivy v podobě omezení provozu,“ uvedl provozní ředitel ŘSD ČR Otakar Vacín. Klíčové situace jsou zejména na dálnicích, kde intenzita provozu (přes 30 000 vozidel denně) a podíl těžké nákladní dopravy vytváří předpoklady pro dopravní kolapsy již při převedení dvou jízdních pruhů do jednoho.
„Kritická situace je zejména na dálnici D1, která je naší nejzatíženější dálnicí s intenzitou 35 tisíc až 105 tisíc vozů denně. Ministerstvo dopravy a ŘSD proto přijalo řadu opatření, která by měla alespoň částečně situaci řešit,“ uzavírá situaci Laušman.
Mezi plánovaná opatření v době rekonstrukcí na dálnici D1 patří:
· povolení maximálně 3 uzavírek mezi Prahou a Brnem
· koordinace dopravních omezení
· snaha o zachování 4 jízdních pruhů, kde to je možné
· provádění práce jen za dopravního omezení
· zkracování doby výstavby
Obecně nasazuje ŘSD ČR při rekonstrukcích následující pravidla:
· využití při výběrových řízeních hodnotícího kriteria „zkrácení termínu výstavby“. V praxi to znamená, že zakázku obdrží firma, jejíž cenová nabídka může být až o 25% vyšší, pokud přiměřeně, dle předem stanovených pravidel v závislosti na intenzitě provozu, zkrátí termín
· požadavek na zhotovitele na maximální nasazení mechanizace a pracovních sil, včetně práce v prodloužených směnách o sobotách, svátcích a nedělích, případně i v nepřetržitém provozu, pokud technologie a ochrana životního prostředí umožní noční práci
· doba uzavírek je na základě podrobného harmonogramu akce zpracovaného zhotovitelem projednávána na „uzavírkových“ komisích za účasti zástupců MD ČR, MV ČR a Policie ČR a teprve na základě jejich posouzení je dáno doporučení silničnímu správnímu úřadu uzavírku povolit
· v zadání staveb se po zhotovitelích požaduje použití takových materiálů a technologií, aby se doby uzavírek (omezení) zkrátily na minimum, např. použitím přísad urychlujících zrání betonu, apod.
· zajištění vedení dopravy v uzavírce nebo při omezení dvěma pomocnými jízdními pruhy, pokud to druh prováděných prací a šířkové uspořádání dálnice v daném úseku umožňuje
K poslednímu uvedenému opatření uvádí ŘSD ČR následující konkrétní příklady:
· Pro zachování dvou jízdních pruhů v obou směrech při plánované uzavírce levého jízdního pásu dálnice D1 mezi přejezdy v km 111,650 – 113,500 zajišťujeme nyní rozšíření pravého jízdního pásu zpevněním nezpevněné části krajnice v délce 260m.
· Z téhož důvodu a ve snaze co nejméně omezit provoz v křižovatce „Jihlava“, byly prodlouženy dva stávající a vybudován jeden nový přejezd středního dělícího pásu.
· V případě rekonstrukce mostu D1-234 v km 195,766 v době od 13.6. do 26.8. nelze vedení dopravy systémem 2 + 2 zajistit. Doprava ve směru Praha – Vyškov proto je vedena v jednom jízdním pruhu s tím, že objízdná trasa ve směru Praha – Břeclav – Slovensko je vyznačena z křižovatky Brno-centrum po ulici Vídeňské (I/52) do Modřic a dále po silnici II/152 na dálnici D2 (křižovatka Chrlice/).
ŘSD informuje o uzavírkách a jejich změnách na www.rsd.cz a prostřednictvím medií o aktuální situaci provozu na dálnicích.
Všechna tato opatření nemohou zabránit časovým ztrátám uživatelů, ale mohou je alespoň zmírnit. Pomoci však mohou velmi výrazně i samotní uživatelé, účastníci provozu, a to následujícími způsoby:
· dodržováním předepsané rychlosti při omezení provozu (tato práce je velmi nebezpečná),
· dodržováním pravidel silničního provozu – snížení počtu dopravních nehod,
· věnováním zvýšené pozornosti při jízdě v dopravním omezení nebo uzavírce,
· zipovitým zařazováním při sjíždění do jednoho jízdního pruhu,
· nevyhazováním odpadků z oken a tím snížení nutnosti omezení provozu z důvodu čistících prací,
· nepřetěžováním náprav nákladních automobilů (podle průzkumů automatického vážení až 17% nákladních vozidel), tím nadměrného poškozování vozovky.
Jan Hoření
tiskový mluvčí ŘSD
jan.horeni@rsd.cz