Vyřeší třípruhový provoz situaci na našich dálnicích?
Ředitelství silnic a dálnic přistoupilo k testování šestipruhového provozu na dálnici D1. Analýza by měla ohodnotit výhody a úskalí plánovaného rozšíření naší nejfrekventovanější komunikace.
ŘSD spolu se společností City Plan rozhodlo o sledování úseku D1 mezi výjezdy 6 až 11, kde jsou již v současné době tři pruhy. Na sledovaném úseku se prokázalo, že se na třípruhovém úseku výrazně zhoršilo chování řidičů. Především se zvýšila rychlost u osobních automobilů a to u 27% více jak o 10 km/hod. Dále se zhoršilo dodržování bezpečného odstupu a nerespektování opětovného zařazení do pravého pruhu. I přes dosavadní závěry zůstává rozšíření D1 jako jedno z řešení zkapacitnění uvedené komunikace.
Výsledky je potřeba hodnotit s patřičným odstupem. Především se na úseku projevuje určitý přetlak a potřeba předjet nákladní automobily a auta s nižší rychlostí. Proto rozšířený úsek motivuje řidiče rychle něco udělat a zrychlit svou jízdu. Při trvalém rozšíření by se provoz měl postupně stabilizovat. Při cestování v Anglii nebo kolem průmyslových center v Německu se řidiči již naučili jezdit na dálnicích podle průměrné rychlosti v určitém pruhu. Úroveň řidičských dovedností se i u nás postupně zlepší ale nebude to otázka několika let. Proto testování chování řidičů na dálnici D1 nemůže být rozhodujícím faktorem při úvaze o rozšíření komunikace. Řidiči musí jezdit zodpovědně a bezpečně bez ohledu na počet jízdních pruhů na komunikaci. Umět řídit, to je vlastně schopnost umět přizpůsobit své schopnosti okolním podmínkám, a to se člověk učí po celý život.