I cyklostezky potřebují údržbu
Na stavby nových cyklostezek se vynakládají značné peníze a často se jedná o finance poskytované z evropských dotací. Cyklisté si mohou vybírat z nově otevřených tras i v letošním roce. Cyklostezky mají velmi často kvalitní asfaltový povrch a přes potoky a řeky se klenou mohutné lávky, které v případě potřeby snesou i jízdu sanitky. Oblíbené jsou i cyklostezky s osvětlením a nechybí odpočinková místa. Řeklo by se, běžné vybavení. Pokud se staví nová cyklostezka, pak se často uvedené vybavení zaplatí z částky na výstavbu. Cyklostezka však musí fungovat a jako každá jiná dopravní stavba se musí udržovat. Má svého majitele, ten musí mít správce a potřebné peníze na její údržbu. Odpadky se sami neodvezou, rozbité vybavení ani osvětlení se samo neopraví a příroda se chce vrátit zpět na své místo. Z cyklostezky mají cyklisté radost a správci starost.
V Karlovarském kraji je mezi cyklisty oblíbená cyklostezka Ohře, která prochází čtyřmi regiony:
Chebsko 24 km: Slapany(D) – Cheb – Mostov
Sokolovsko 28 km: Mostov – Sokolov – Loket
Karlovarsko 27 km: Loket – Karlovy Vary – Radošov
Ostrovsko 19 km: Radošov – Stráž – Lužný u Perštejna
Na krajském úřadě Karlovarského kraje se proto v uplynulém týdnu sešli starostové obcí, představitelé správy a údržby silnic i krajského úřadu s náměstkem hejtmana Petrem Navrátilem, aby diskutovali o podmínkách budoucí užší spolupráce v této oblasti. Obliba Cyklostezky Ohře, po které celou sezónu jezdí cyklisté od Chebu do Karlových Varů a dalších částí regionu, stále stoupá. O to větší jsou také nároky na údržbu jednotlivých úseků. Obsah článkuPracovní setkání reagovalo na stav dokončení páteřní cyklostezky Ohře, která je od Chebu ke Svatošským skalám plně vytížena, což zvyšuje potřebu pravidelné údržby. Část cyklostezky je také tzv. víceúčelovou komunikaci, kterou využívají například zemědělci pro přístup na své pozemky. „ V současnosti jsou téměř dvě třetiny plánované trasy cyklostezky dostavěny a je třeba řešit spolupráci na její údržbě. Karlovarský kraj se stará pouze o část cyklostezky. Na těchto úsecích se provádí čtyřikrát ročně sekání trávy a zametání povrchu. Problémy ale vyvstaly v úseku mezi Dasnicemi – Hlavnem a Citicemi. Vlastníkem tohoto úseku je totiž dosud ministerstvo financí, jež nechalo cyklostezku vystavět v rámci revitalizačních projektů. Ve zmíněném úseku však žádnou údržbu neprovádí. V příštím roce by se měl stát vlastníkem Karlovarský kraj. Potom samozřejmě zařadí i tuto část mezi udržované úseky páteřní trasy,“ uvedl během setkání Petr Navrátil.
Přítomní starostové ocenili snahu kraje kvalitně udržovat bezproblémový průjezd cyklostezkou. Za velký problém přitom označili vandalismus, který se dá jen obtížně postihnout. Zničené zábradlí, lavičky a odpadkové koše přitom znamenají vysoké náklady na opravy. Na závěr se všichni shodli na potřebě společného marketingového projektu, který by propagoval cyklostezku i v návaznosti na sousední Německo a Ústecký kraj, půjčovny kol provozované Českými drahami a podporované Karlovarským krajem, a zároveň by cyklisty z našeho kraje, z ostatních regionů i ze zahraničí informoval o nabídce cyklobusů, cyklomap i dalších informačních materiálů.
Informace o cyklostezce Ohře najdou zájemci na Cykloportálu Karlovarského kraje , kde jsou i aktuální pozvánky na cyklistické výlety a akce.
Zdroj: KV.kraj