20.8.1845 – příjezd prvního vlaku do Prahy
Olomoucko-pražská větev Severní státní dráhy se stavěla v letech 1843 – 1845. Stavbu trati prováděly firmy bratří Kleinů a bratří Fleischmannů. Příjezd prvního vlaku do Prahy byl určen na 20.srpna 1845 a v následujících dvou dnech probíhaly v Praze oslavy. První přijela do Prahy parní lokomotiva s česko-německým názvem“Čechia“ a „B“ohmen “ a s ní přijel i vrchní inženýr stavby trati Jan Perner. Pozdě odpoledne pak přijel parní vlak tažený dvěma lokomotivami „Praha“ a „Olomouc“.
Dopoledne 21.srpna 1845 byl položen závěrečný kámen stavby nádraží, které stavěly firmy bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny. Práce na budově začaly v listopadu 1844. Stavba proběhla během necelého roku a podílelo se na ní velké množství lidí.
Související článek o stavbě nádraží https://www.izdoprava.cz/2008/08/jaky-osud-ceka-masarykovo-nadrazi-v-praze/
V budově nádraží je také Masarykův vládní salonek, který sloužil původně jako dvorní čekárna a pamatuje přítomnost řady významných politických osobností. Salonek je zařízen stylovým nábytkem a na bočních stěnách jsou umístěny busty T.G. Masaryka a železničního stavitele J.Pernera. Vyřezávaný krb, zdobený dřevěný strop, lustr a kliky dveří jsou původní.Pro veřejnost je tento salonek uzavřen a otevírá se veřejnosti jen několik dnů v roce.
Památka bude přístupná zdarma v roce 2014: 7.9.2014 od 9:00 do 17:00 hodin 13.9.2014 od 9:00 do 17:00 hodin v rámci Dnů evropského dědictví.
Více informací o stavbě Severní stání dráhy viz. http://cs.wikipedia.org/wiki/Praha_Masarykovo_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD