Železniční muzeum v Chocni má podporu kraje i nového vedení města


Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický navštívil  v předvánočním týdnu Choceň. S novým starostou města Janem Ropkem jednal o záměru Klubu přátel kolejových vozidel vybudovat ve městě železniční muzeum v prostoru bývalé výtopny z druhé poloviny 19. století. Po volbách má město nové vedení, které chce projekt nového muzea podporovat. Městu v současné době chybí  výrazná turistická zajímavost. Železniční depo má nejen historickou, ale i technickou hodnotu, protože bylo vybudováno již v roce 1875. I z tohoto důvodu byl podán podnět na zápis na listinu technických kulturních památek.

„Nové vedení města vnímá projekt železničního muzea jako jednu ze svých priorit a je připraveno maximální možnou měrou pomoci realizaci. Do hry se vrací možnost čerpat po roce 2020 evropské fondy v oblasti cestovního ruchu, což by realizaci projektu jednoznačně pomohlo. Choceň v tuto chvíli nemá obdobnou turisticky zajímavou lokalitu, a tak by se mohlo muzeum potenciálně stát jedním z hlavních lákadel,“ uvedl hejtman. „Jak jsem již dříve avizoval, tak v případě posunu jednání jsme připraveni celý projekt finančně podpořit, protože se jedná o rozvoj cestovního ruchu v regionu. Obdobně jsme v minulosti například částkou tří milionů korun ve třech letech podpořili rekonstrukci Domu bratří Čapků v Budislavi. Zde se však bude jednat o zcela nepoměřitelný rozsah, a proto se právě nabízí evropské fondy za spoluúčasti kraje, města a samozřejmě provozovatele muzea,“ řekl hejtman Netolický, že v nejbližší době bude svoláno jednání zástupců města a kraje společně s Českými drahami. V rámci železničního tématu hovořil hejtman také o problematice zdvojkolejnění železniční trati do Hradce Králové či modernizaci uzlu směrem do Ústí nad Orlicí.

Kruhová výtopna  původně s šesti krytými stáními pro lokomotivy přístupnými přes střední točnu s navázanou kancelářskou částí byla postavena v  při jihozápadním zhlaví stanice v návaznosti na místní dráhu Choceň–Meziměstí–Broumov. V roce 1882 ve spojitosti se zprovozněním místní tratě Choceň–Litomyšl byl počet stání rozšířen na 10 a vznikl dodnes dochovaný typický půlkruhový půdorys. Depo bylo postaveno v tehdejším typizovaném stylu podle projektu Carla Rupperta a Carla Schumanna pro Rakouskou společnost státní dráhy, známou pod zkratkou StEG. Omítanou fasádu charakterizuje plastické členění cihelnými záklenky, stupňovité římsy nebo štítový kruhový otvor. Přes provedené dílčí novodobé zásahy zůstaly dodnes zachovány podstatné původní technické součásti budovy.

 

Zdroj: Pardubický kraj


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,08101 s | počet dotazů: 208 | paměť: 20779 KB. | 21.11.2024 - 03:31:37