Wilsonův most v centru Plzně je opět otevřen pro dopravu
Most, který v centru Plzně spojuje Anglické a Denisovo nábřeží nad řekou Radbuzou, byl po deseti měsících rekonstrukčních prací otevřen i pro individuální automobilovou dopravu. Vozy městské veřejné dopravy a integrovaného záchranného systému jej mohly už využívat od 1. dubna, pěší o měsíc později. Generální oprava mostu včetně rekonstrukce části kabelového kolektoru a souvisejících úprav na Denisově nábřeží stála 52 milionů korun oproti prvotně plánovaným 70 milionům. Stavba byla zahájena 25.7.2013 a dokončena v daném termínu.
Sto let starý most je po rekonstrukci nově vydlážděný původními kostkami. Silnice je o jeden pruh užší, širší jsou chodníky, nyní vyskládané velkými žulovými deskami. Stávající kamenné konstrukce mostu a mýtných domků v jeho předpolích byly v nutném rozsahu vyspraveny a očištěny otryskáním. Následovalo jejich ošetření impregnačním a z části i antigrafitovým nátěrem. Obnoveny byly současně také interiéry mýtných domků včetně výplní otvorů. Na most se vrátily repliky původního veřejného osvětlení. Stavbu provedlo sdružení firem Stavby mostů Praha, a.s. a EUROVIA CS, a.s.
„Ještě předtím byly v mostě, v konstrukci chodníků, rekonstruovány původní kabelové kolektory, do nichž se vrátily nejen trakční kabely PMDP, ale i kabelové trasy Správy informačních technologií, ČEZ a společnosti Telefónica O2. Ty bylo nutné nejdříve provizorně přeložit a následně provést jejich zpětné uložení. Jednalo se o nejsložitější i časově nejnáročnější část stavby,“ říká Luděk Kejzlar z odboru investic magistrátu.
Stavba Wilsonova mostu podle projektu Václava Mencla začala před 102 lety. Jako hlavní stavební materiál byl zvolen kámen. Z něj jsou vyzděny klenby obou oblouků o rozpětí 27,5 metru, včetně mostních opěr a střední podpěry. Beton byl použit jen do základů. Most je unikátním příkladem skloubení architektonické a umělecko-řemeslné kamenické práce. Most byl slavnostně otevřen 28. září 1913 a pojmenován po Františku Josefu I. Tehdy zde byly položeny i koleje pro budoucí tramvajovou trať po dnešní Americké třídě, které byly při rekonstrukci vozovky roku 1934 vyjmuty. Most je technickou památkou.