VII. ročník dopravně inženýrských dnů .
Více než 100 účastníků měl seminář věnovaný dopravním stavbám a dopravním opatřením pro zlepšení provozu a zvýšení bezpečnosti na pozemních komunikacích v České republice, který se uskutečnil ve dnech 7. – 8. června v Mikulově. Součástí programu byla také exkurze na stavbu křižovatky Hlinky.(foto v článku).
Jednotlivé programové bloky byly věnované aktuální problematice z oblasti legislativy i příkladům realizovaných staveb a řídících systémů dopravy ve městech. Zajímavé bylo posouzení zkušeností spojených s výstavbou velkých dopravních staveb v Praze ( křižovatka Malovanka) a v Brně ( křižovatka Hlinky) . V obou případech se nejdříve hledalo nejvhodnější řešení a projekt. Následovalo dlouhé období schvalovacího řízení a k realizaci stavby došlo v případě stavby poměrně složité křižovatky v Brně. Praha na zahájení stavby stále ještě čeká.
V rámci programu semináře byla i exkurze na stavbu mimoúrovňové křižovatky Hlinky. Stavba zahrnuje úsek velkého městského okruhu ( VMO) v trase Bauerova – Žabovřeská, bezprostředně navazující na Pisárecký tunel. Stavba probíhá v současné době při zajištění provozu směrem na Žabovřesky. Rampa spojující komunikaci městského okruhu s tunelem vedoucím směrem k dálnici D1 byla uvedena do provozu již 7. prosince loňského roku. Zprovoznění rampy vedlo k uvolnění průjezdnosti a zvýšení bezpečnosti křižovatky. Řidiči jedoucí z centra Brna a od Brněnského výstaviště mohou najíždět do tunelu přes křižovatku po mimoúrovňové rampě ( foto 1-2). V další části stavby probíhají dál stavební práce. Všechny stavby jsou ze železobetonu. Součástí staveb je i 340 m dlouhý most nad komunikační větví do Žabovřesk. Ve spodní části bude mít charakter tunelu – galerie pro vedení tranzitní dopravy a po jeho horní části bude vedena místní obslužná doprava. Stavba dále zahrnuje 30 opěrných zdí i zdi protihlukové.
Investorem stavby je město Brno a Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitel Sdružení MUK Hlinky – Skanska DS a.s. + ŽS Brno, a.s.
Technický dozor stavby : Bněnské komunikace a.s.
Plánovaný termín uvedení do provozu je červenec 2007.
( foto 3 – stavba tunelu- galerie, foto 4 – zahloubení pro budoucí vedení tramvajového tělesa)
Podrobnější informace o stavbě křižovatky Hlinky – www.skanska-Hlinky.cz
Zajímavý je průřez z online kamer i modely jednotlivých částí stavby.
Organizační zajištění semináře:
Brněnské komunikace a.s.
Česká silniční společnost