V Ostravě zkouší nové panely tramvajové tratě
Na krátkém úseku tramvajové tratě na ulici Závodní v Ostravě-Hrabůvce jsou osazeny železobetonové panely s povrchem z recyklované pryže. FOTO v článku.
Dopravní podnik Ostrava a.s. se zabývá snižováním hluku již několik let. Dosud se nenašel vhodný prvek, který by znatelně snížil hladinu hluku v konstrukcích tratě s krytem. Zkušební úsek s využitím recyklované pryže byl upraven v rámci projektu Odhlučnění tramvajové tratě s krytem a v souvislosti s programem snižování hlučnosti na tramvajových tratích. Dodavatelem panelu je panelárna ODS-Dopravní stavby Ostrava, subdodavatelem pryžové části je firmaINTERTECH plus. Zkušební úsek byl realizován v září 2008 a součástí projektu bylo také měření a vyhodnocení parametrů hluku, provedené VŠB-TU Ostrava.
Základní měření proběhlo na neupravené trati a další měření po změně povrchu panelů. Celková délka zkušebního úseku je 60 metrů. Upravené železobetonové panely mají sníženou výšku 150mm (běžné jsou 170 mm). Následně je na panel uchycena 40mm vysoká pryžová vrstva. Tvary, jejich velikost i prostorové členění byly limitovány možnostmi výroby. Měření hluku prováděné na zkušebním úseku prokázalo, že úpravou povrchu je možné ovlivnit příznivě hladinu hluku.
Dopravní podnik Ostrava počítá perspektivně s úpravou u tratí, kde je požadavek na snížení hlukové zátěže z tramvajového provozu v závislosti na efektivitě.
Na projektu se podílely tyto subjekty:
Dopravní podnik Ostrava a.s., Fakulta stavební VŠB-TU Ostrava, ODS-dopravní stavby Ostrav,a.s., INTERTECH plus,s.r.o.
Dopravní podnik Ostrava realizuje v letošním roce velkou opravu tramvajového mostu na ulici 28.října v centru Ostravy a ještě se počítá se zahájením rekonstrukce tramvajových nástupišť Most Čs. armády. Pro následující rok 2010 se připravují souvislé opravy tramvajových tratí na ulici Dr.Martínka a ulici 28.října. Mimo to jsou připravovány některé stavby Statutárního města Ostravy, které mají vazbu na tramvajové tratě, jako např. revitalizace přednádražního prostoru Svinov II.etapa. Realizace plánovaných staveb je však závislá na finanční situaci firmy.
ZDROJ: V článku jsou využity informace od Ing. Miroslava Albrechta, tiskového mluvčího Dopravního podniku Ostrava, a z článku Ing.Skotnické z VŠB-TU Ostrava.