V Hradci Králové jezdí v testovacím režimu na linkách MHD elektrobus Perun
Elektrobus Škoda Perun, který se nedávno ukázal v Hradci Králové v rámci evropského dne bez aut, se koncem minulého týdne začlenil v testovacím režimu do běžného provozu MHD. Je tak už druhým zástupcem elektrobusů ve východočeské metropoli. První elektrobus typu SOR EBN 9,5 slouží Hradečanům už rok. Výhodou elektrobusů jsou kromě ekologického provozu i nesrovnatelně ekonomičtější provozní náklady než u autobusů se spalovacím motorem. Bateriový elektrobus s názvem Perun (zkratka z anglického Pure Electric RUNner – „čistě elektrický běžec“) vyrobila Škoda Electric. Jedná se o dvanáctimetrové nízkopodlažní dvounápravové vozidlo s trojími dveřmi, výkonem motoru 160 kW a dojezdem s cestujícími 120 až 150 kilometrů, s lithium-polymerovými bateriemi nové generace s kapacitou 222 kWh. Nabíjení elektrobusu se provádí v nočních hodinách a trvá čtyři až šest hodin. Obsaditelnost vozidla je 82 cestujících, 27 míst je k sezení, a je tak srovnatelný s klasickým autobusem MHD. Maximální rychlost vozidla je 70 kilometrů za hodinu.
„Elektrobus bude nasazován na různé linky hradecké MHD. Chceme tak získat co nejvíce dat a informací o jízdních a provozních vlastnostech. Testovat ho budeme v dělených směnách, které zajišťují dopravní špičky zejména v době od 4 do 10 hodin a od 13 do 19 hodin, a popřípadě i v celodenních směnách,“ vysvětluje cíl zkušebního provozu vedoucí střediska MHD Leo Sedláček. Nový elektrobus zde zatím bude v dlouhodobém testovacím režimu. Dopravní podnik spatřuje v elektrobusech velký potenciál do budoucnosti.
„Budoucnost potvrdí, že elektrobus, z hlediska jeho provozního režimu a vlastností, je vozidlem předurčeným k provozu v městské hromadné dopravě,“ míní ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich. „Všechny výhody elektrobusů dosud bohužel snižují jejich vysoké pořizovací a investiční náklady. Na druhou stranu jejich přímé provozní náklady jsou pouze třetinové, ba i nižší, a také servis je jednodušší. Až se cena elektrobusů přiblíží cenám současných autobusů se spalovacím motorem, věřím, že dojde k jejich významnému rozšíření.“
Průměrné stáří autobusů v hradecké MHD je více než deset let. Nejstarší jsou patnáctileté a jejich výměna by mohla přijít na řadu v roce 2015. V budoucnu by mohly právě elektrobusy postupně nahradit až 20 dieselových autobusů s ukončenou životností. U trolejbusů podnik aktuálně s náhradou nepočítá, protože všechny trolejbusy v letech 2011 – 2013 obměnil za nové.
Zdroj: MHK