TGS Joint Venture odstupuje od smlouvy na modernizaci dálnice D1
Komplikace s průjezdností po dálnici D1 v úseku EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov v předchozích dnech rozvířily dohady o zodpovědnosti za vzniklou situaci. Zpětně bude obtížné dohledat, kde to všechno začalo, ale jak to dopadlo, to už víme. Společnost Geosan Group vydala dnes tiskovou zprávu o odstoupení ze smlouvy o dílo v tomto znění: „Společnost TGS Joint Venture, tvořená společnostmi Toto S.p.A. Costruzioni Generali, GEOSAN GROUP a. s. a SP Sine Midas Stroy, jakožto zhotovitel, odstoupila od smlouvy o dílo uzavřené dne 8. 8. 2017 s Ředitelstvím silnic a dálnic jakožto objednatelem na akci „D1 modernizace – úsek 12, EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov“.
Důvodem pro odstoupení od smlouvy o dílo je zejména skutečnost, že zhotovitel v průběhu posledních několika měsíců realizace díla zjistil skryté překážky týkající se místa provádění díla, a to jednak v podobě kolize nově budované kanalizace se stávajícím tělesem dálnice a plynovodem, a dále v podobě odlišných geologických podmínek v místě založení nově budovaného mostu SO 13-221.2. Obě tyto skryté překážky zhotovitel okamžitě oznámil objednateli a navrhl mu změnu díla. Dohody o změně smlouvy o dílo však dosud nebylo dosaženo.
„Naše společnost udělala všechno pro to, abychom dílo pro ŘSD mohli do roku 2020 dokončit a předat do provozu,“ uvedl Ivan Havel, výkonný ředitel společnosti GEOSAN GROUP. „Bohužel nejnovější útoky ŘSD ukázaly, že objednatel o konstruktivní spolupráci s naší společností již nestojí. Nemáme tak jinou možnost, než se neuvážlivým, účelovým, nesprávným a politicky motivovaným krokům ŘSD bránit odstoupením od smlouvy o dílo a navazující ochranou naší společnosti právní cestou,“ vysvětlil Ivan Havel.
Společnost TGS Joint Venture dosud na výše zmíněné akci vybudovala především většinu nové středové kanalizace; v příštím roce pak měla provést zejména nový cementobetonový kryt dálnice. Celé dílo mělo být dokončeno a objednateli předáno v průběhu roku 2020. Namísto toho nyní společnosti TGS Joint Venture nezbylo, než smlouvu o dílo ukončit a vyzvat ŘSD, aby bez zbytečného odkladu převzalo staveniště. O dalším postupu ve věci rozhodne jednání zúčastněných stran, případně příslušný soud.“
ŘSD musí nalézt řešení co nejrychleji, protože s náledím nebo větším sněžením by se mohla situace opakovat, pokud nebude zajištěna dostatečná průjezdnost uvedeného úseku. Ale na druhou stranu by bylo dobré ocenit, že průjezd Českomoravskou vrchovinou přináší zážitek srovnatelný se sněhovou kalamitou v Alpách.