Štěpánský most v Obříství je chráněnou technickou památkou
Na cestě po silnici I/9 z Prahy směrem na Mělník je umístěn krásný železný most postavený v roce 1912 firmou Pražská mostárna. FOTO v článku.
Most byl vybudován nedaleko tehdejšího přívozu Na Štěpáně a tady je patrný původ pojmenování mostu. Most svým tvarem připomíná starý řetězový nebo lanový most, avšak statický systém hlavních nosníků je odlišný. Konstrukčně se jedná o spojitý konzolový trojpásový nosník s klouby. Obdobná konstrukce byla v Rakousku-Uhersku použita jen dvakrát – v Obříství přes Labe a přes Tisu u Tokaje. Na stavbě je výrazný portál s pylony zakončené pseudogotickými věžičkami s cimbuřím. Při zakládání středního pilíře bylo poprvé v Čechách použit keson, který byl ze železobetonu. Propagátorem železobetonových kesonů byl inženýr Vojtěch Kapsa, autor betonových kesonů s nýtovanou výztuží užitých při stavbě Hlávkova mostu v Praze. Velikost kesonu užita v Obříství byla na svou dobu značná 14,28 x4,80 metrů.
Technické údaje o stavbě mostu:
Výška mostu nad vozovkou je 13 metrů. Celková délka mostu je 95,55 metrů ( most je rozdělen na dvě stejně dlouhá pole) a původní šířka mostu je 6,6 metrů s chodníky vedoucími uvnitř mostu. V roce 1957 – 1958 byly chodníky o šířce 1,2 metry přeloženy a uchyceny na vnější straně mostu a tak tomu je i v současné době. Projekt mostu je od Ing. Karla Šimka, pozdějšího profesora Vysokého učení technického v Brně. Mapa umístění mostu.
V roce 2003 prošel most výraznou rekonstrukcí. Byl vyměněn povrch vozovky, byla provedena nová izolace a odvodnění a došlo k ošetření celé konstrukce. Došlo také k osazení povrchových mostních uzávěrů Mageba. Realizovala firma PSVS, investor stavby bylo ŘSD a rekonstrukce stála 28. mil Kč.