Škoda Electric dodá elektrobusy pro Dopravní podnik hl. m. Prahy
Hlavní město získá čtrnáct moderních ekologických vozidel, které neprodukují emise oxidu uhličitého a přispějí tak k čistějšímu ovzduší a harmoničtějšímu životnímu prostředí ve městě. Hodnota zakázky včetně možných opcí dosahuje hodnoty až 207 milionů korun. Součástí dodávky je i možná opce na technickou podporu na budoucí rozvoj dalších funkcí informačního systému a energetického managementu (jedná se např. o vzdálené sledování spotřeby vozidel nebo kontrolu nad stavem baterie), dále náhradní baterie pro výměny během plánované životnosti vozidel. Také software a hardware pro diagnostiku závad vozidel a statické nabíječky pro noční nabíjení v depu. Kompletní flotilu elektrobusů Škoda dodá dvanáct měsíců od podpisu smlouvy. Jde o první zakázku elektrobusů, na které Škoda bude spolupracovat se sesterskou společností Temsa z Turecka.
„Těší mě, že Škodovka uspěla právě v tomto tendru. Do našeho hlavního města dodáme vozidla, která nijak nezatěžují životní prostředí, mají tichý provoz a navíc nízké provozní náklady, tudíž je jejich provoz dlouhodobě udržitelný. Bude se jednat o nové dvanáctimetrové plně nízkopodlažní vozy s komfortní výbavou – například celovozovou klimatizací, pohodlnými sedadly, sofistikovaným informačním systémem a pokročilým energetickým managementem celé flotily vozidel,“ říká předseda představenstva a Prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
„Nákupem prvních 14 elektrobusů naplňujeme naší strategii alternativních paliv a začínáme v DPP budovat novou flotilu nízkoemisních a bezemisních silničních vozidel. Letos v ní chceme výrazně pokročit. V rámci této strategie bychom chtěli vypsat další veřejné zakázky na nákup 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů pro linku 140, 45 bateriových trolejbusů standardní délky pro elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy. A příští rok také otestovat autobus na vodíkový pohon. Paralelně s nákupem nových elektrobusů připravujeme pro ně nabíjecí infrastrukturu v garáži Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského, kterou letos chceme dokončit, abychom na konci tohoto roku mohli první vozidlo Škoda E’City nasadit do běžného provozu v Praze,“ doplňuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Elektrobusy ze Škodovky nabízejí unikátní řešení s dvoupólovým dobíjením a galvanicky izolovaným nabíječem na voze. „Pro lepší srozumitelnost to znamená, že během dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu dobije ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. Jsem rád, že právě dopravní podnik Praha získá nejnovější elektrobus Škoda E’City. Bude tak profitovat ze zásadního posílení skupiny Škoda na poli kolových vozidel, díky akvizici společnosti Temsa skupinou PPF,“ uvádí Zdeněk Majer, člen představenstva a Senior Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda Transportation a člen představenstva Temsa. Tento typ dobíjení je zatím plánován na jedné z konečných stanic po dobu 15-30 minut, čímž je doplněna část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh. Výhodou tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu.
„Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě. Vozidla se stejným technickým řešením jsme již dodali například do Českých Budějovic, Zlína nebo do slovenské Žiliny. Další škodovácké elektrobusy jsou v provozu například v Třinci, Trutnově nebo dalším slovenském městě Šaľa,“ dodává Zdeněk Majer.
Nový elektrobus pro pražský dopravník podnik má délku 12 metrů a jeho konstrukční rychlost je 80 km/h. E’City je plně nízkopodlažní bezemisní bateriové vozidlo, které má na jedno nabití garantovaný dojezd více než 100 kilometrů. Nabíjecí výkon je až 150kW a nabíjení probíhá pomocí dvoupólového pantografu umístěného na vozidle a on-board galvanicky izolovaného nabíječe přímo ze sítě 600V/750V DC. Je také možné využít možnost nabíjení plug-in přes noc v depu ze zásuvky. Klimatizace i vytápění jsou také řešeny čistě elektronicky a kabina řidiče je z důvodu vyšších bezpečnostních požadavků uzavřena. Samozřejmostí je prostor pro kočárek a vozíčkáře, a také místa pro osoby se sníženou schopností pohybu. Elektrobus bude vybaven moderním informačním a odbavovacím systémem včetně automatického počítání cestujících a zařízení pro nevidomé. Nebude chybět také kamerový systém pro bezpečnost cestujících.
Zdroj: ŠKODA TRANSPORTATION