Připravuje se stavba posledního úseku trati z Českých Budějovic do Prahy

Správa železnic hledá zhotovitele poslední části koridoru na jih Čech, vítěz tendru zmodernizuje traťový úsek z Nemanic na okraji Českých Budějovic do Ševětína. Koleje povedou ve zcela nové trase, na které se budou nacházet také dva několikakilometrové tunely. Traťová rychlost bude 200 km/h. Samotné zahájení prací se plánuje na začátku příštího roku, dokončení pak v roce 2032. Modernizací projde poslední jednokolejný úsek na trati z Českých Budějovic do Prahy. Vlaky přestanou využívat dosavadní trasu přes Hlubokou nad Vltavou – Zámostí, nově se krátce za krajskou metropolí ponoří do Hosínského tunelu dlouhého 3 120 metrů.
Hosínský tunel je situován do lokality mezi letiště Hosín a vlastní obec Hosín. K severnímu portálu tunelu povede nová přístupová komunikace. Trasa přeložky bude dále vedena většinou formou náspu kolem Dobřejovic, kde mimoúrovňově překříží silnici II/146. Tato silnice bude nahrazena poměrně dlouhou přeložkou a bude křižovat trať v podjezdu pod železničním mostem. Ze silnice II/146 povede nová přístupová komunikace k jižnímu portálu dalšího nového tunelu – Chotýčanského. Ten bude směřovat od Dobřejovic do křížení se stávající železniční trasou v prostoru stanice Chotýčany a dále k Ševětínu, kde zkříží i dálnici D3. Z tunelu jsou vzhledem k jeho délce a dodržení bezpečnostních požadavků navrženy celkem čtyři únikové štoly s vyústěním na terén a napojením na stávající komunikační síť v oblasti. K severnímu portálu je navržena nová přístupová komunikace z dálnice D3. Nová trať se napojí do prostoru stávající stanice Ševětín, která bude významně přestavěna. Postaví se zde dvě vnější nástupiště dlouhá 220 m, s bezbariérovým přístupem z nového podchodu. Stávající přejezd na silnici III/1556 se zruší a nahradí mimoúrovňovým křížením v nové poloze. Za stanicí Ševětín vznikne další přeložka trati, a to až do oficiálního konce stavby v km 25,0. Tato přeložka a nové mimoúrovňové křížení silnice III/1556 si vyžádá přesun dalších místních komunikací vedených souběžně s tratí v nové poloze. Pokud jde o nádražní budovy na současné trati, bude se hledat další využití pro ty v Chotýčanech a Hluboké nad Vltavou – Zámostí. Budova v Nemanicích bude i nadále sloužit svému účelu.
Nové trasování umožní zvýšit traťovou rychlost na 200 km/h, délka celého úseku se zkrátí z 22 na necelých 18 kilometrů. To vše přispěje k výraznému zkrácení jízdních dob. Nejvyšší přípustná nabídková cena v tendru je 21 343 355 511 Kč.
Zdroj:
Správa železnic
Ilustrační foto:
B. Borová, IZDoprava.cz