Příklady navrhování úprav komunikací.


Image2 1
0 0 votes
Hodnocení článku

Užívání varovných pásů pro samostatný a bezpečný pohyb nevidomých a slabozrakých osob. Úpravy obrubníků, cyklistické stezky a zastávky MHD.

Připraveno ve spolupráci se sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých ČR

Hmatný pás (šíře 0,3 až 0,4 m, barevně kontrastní a provedený ze slepecké dlažby z výstupky) odděluje prostor cyklistické stezky (povrch asfalt) od pruhu pro pěší. Standardní signální pás (šedý, šíře 0,8 m) vede nevidomého na přechod, na rozhraní chodníku a vozovky je standardní varovný pás (barevně kontrastní, šíře 0,4 m). Na snímku je zachycen konec cyklistické stezky vedené souběžné s pruhem pro pěší na jedné úrovni.

Hmatný pás (šíře 0,3 až 0,4 m), barevně kontrastní a provedený ze slepecké dlažby z výstupky) odděluje prostor cyklistické stezky (povrch asfalt) od pruhu pro pěší tam, kde je provoz pěších i cyklistů veden na jedné úrovni. Na snímku je jedna z prvních cyklistických stezek, řešící bezpečný pohyb nevidomých a slabozrakých, šíře oddělujícího hmatného pruhu byla následně zvětšena na hodnoty uvedené na začátku textu.

V místě sníženého obrubníku (místo s nebezpečím možného náhodného vstupu nevidomého do vozovky) musí být vždy varovný pás vyznačující hranici nebezpečného (nepřístupného) prostoru. Hmatové vlastnosti varovného pásu mají stejnou orientační funkci jako výškový rozdíl mezi vozovkou a chodníkem. Opatření je bezpodmínečně nutné na všech místech, kde je snížený obrubník (tedy i na místech, kde není přechod).

Na místech určených pro přecházení, která mají snížený obrubník (obslužné komunikace s určenými místy pro možný přejezd osob na vozíku pro invalidy) se zřizuje jen varovný pás (hranice mezi vozovkou a chodníkem pro nevidomé) a značení V12 (informace pro slabozraké a upozornění pro řidiče na chráněné místo). Na uvedených místech se nikdy nesmí provádět signální pás (zřizuje se pouze na přechodech – místech se značením V7), byl by zavádějící informací.

Zastávka autobusů městské hromadné dopravy má signální pás u označníku zastávky (ten určuje nevidomému místo nástupu do prvních dveří vozidla ) a správné barevné řešení pro slabozraké (v ploše zastávky jsou použity pouze dvě barvy), vyvýšený obrubník trávníku tvoří přirozenou vodicí linii, zobrazená opatření jsou velmi důležitá pro samostatné a bezpečné využívání veřejné dopravy nevidomými a slabozrakými.

Na označníku autobusové zastávky městské dopravy je umístěn štítek s dopravními informacemi v Braillově bodovém slepeckém písmu. Jedná se prvek, který je velmi důležitý pro samostatné využívání veřejné dopravy nevidomými a slabozrakými.

Dobře umístěné přístřešky se širokými bočními stěnami a odpadkové koše nezpůsobují žádné problémy nevidomým a slabozrakým při chůzi podél přirozené vodicí linie (stěny domů).

Foto a text: Petr Lněnička


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,38423 s | počet dotazů: 204 | paměť: 25655 KB. | 21.11.2024 - 01:22:23