Nové trasy Metra C (Letňany, Prosek, Střížkov) a jejich zajímavosti


n200806231421 P5082872
0 0 votes
Hodnocení článku

Dne 8.5.2008 se otevřely nové stanice metra Prosek, Střížkov a Letňany, ale já nebyl přímo při otevření těchto stanic metra. Byl jsem jedních z prvních účastníků provozu na nové trase metra C, které se otevřelo pro veřejnost kolem 16:00 hodiny. FOTO v článku.Parkoviště P+R nebylo ještě v provozu a tak jsem automobil se svou přítelkyní zaparkoval v přilehlém areálu výstaviště Letňany. Po krátké cestě k metru Letňany už jsem obdivoval nové stanice a připravoval se na to, že se změní veškerá doprava v okolí mého bydliště v Čakovicích. A jaké vlastně jsou nové stanic  metra a co je na nich zajímavého?

Umístění stanic a napojení na autobusové linky MHD?

 Konečná – Letňany je umístěna v polích mimo zástavbu, a tak je její hlavní účeem být centrem pro konečné stanice autobusů z východních a severních městských částí a vesnic v okolí Prahy. Je sice dobré pro Dopravní podnik, že upravil jízdní řády a trasy mnoha autobusů, ale autobusové linky, které mě dopravily až do Vysočan jsou zrušené. Většina autobusů v novém jízdním řádu končí v Letňanech, a tak musím, pokud chci jet na Českomoravskou, třikrát přestupovat a tak se mi délka trasy prodlouží o 10 minut. Tak tohle spojení se Dopravnímu podniku Praha moc nepovedlo.

 Druhá nová stanice Prosek je dobře umístěna. Je u ní obchodní dům Billa a je na křižovatce autobusů.136, 177 (do Bohnic,Proseka a Vysočan) a autobusů nové směřující do Letňan.(166,140). Je ale velice nešikové, že autobusy nezastavují na jednou nástupišti. Člověk, pokud chce přestupovat, musí jít přes 2 světelné křižovatky nebo musí využít podchodu a projít vestibulem u metra.

Poslední nově dostavená stanice Střížkov je vytvořena jako umělecké dílo, které tvoří novou dominantu Proseka. Stanice “Velryba“ je od stejného autora jako je Rajská Zahrada a tvoří oblouk ctihodné délky. Je to také jedna z prvních stanic, které jsou vytvořeny pro úsporu energie. Stanice je  úplně celá prosklená, a tak denní světlo působí jako nádherné spojení s vnějším světem. Stanice linek MHD jsou barevně vydlážděné a jejich umístění prakticky kopíruje situaci před stavbou stanice metra.

 

Metro Střížkov

Zajímavosti:

  Při výstavbě dvoukolejného tunelu metra mezi stanicemi Prosek a Letňany sehrála významnou roli 35 m dlouhá přístupová štola na Klíčově. Díky ní se již v listopadu 2004 mohl začít razit 1285 m dlouhý traťový tunel současně směrem do Letňan i na Prosek. Zaslepena byla poté, co splnila svůj účel: stavbařům nejprve umožnila vyvézt z podzemí 95 tisíc kubíků rubaniny, aniž by to výrazně pocítili obyvatelé nedalekých sídlišť. V průběhu výstavby tudy byly do tunelu do¬praveny desetitisíce kubíků betonu a tisíce tun armatury pro betonáž primárního a definitivního ostění a posloužila i při přepravě materiálu pro kolejové betony a svršek

  Při ražbě zhruba 80 m dlouhého úseku dvoukolejného tunelu pod zástavbou na Proseku museli raziči speciálně členit výrub nad rámec, jejž umožňuje Nová rakouská tunelovací metoda. Použili zde vertikální členění a kritickou část tunelu jistili ocelovými sloupy. Díky tomuto šetrnému postupu nepřesáhl pokles terénu 20 mm a na objektech nedošlo k žádným deformacím

  Stavební jáma, v níž se budovala stanice Letňany, odstavné koleje za ní i hloubené části tunelů před ní, byla dlouhá přes 600 m a celkový objem výkopů včetně vestibulů činil 300.000 m3. Stavbaři zde pracovali v hloubce 12 až 14 m pod povrchem a do železobetonové konstrukce stanice uložili celkem 41.700 m3 betonu a provedli 55.800 m2 vodotěsných izolací. Když se pak v jedno velké staveniště proměnila venkovní plocha o rozloze téměř 14 hektarů, kde vzniklo velkokapacitní parkoviště, terminál městské i příměstské autobusové dopravy a nové komunikace, dal se rozsah prací sledovat jen z ptačí perspektivy

  Symbolickým startem do druhého poločasu výstavby trasy IV. C2 se 15. února 2007 stala první technická jízda, při níž po dokončených kolejích nového úseku projel vagón tažený dvěma lokotraktory

  Budovanou trasu pražského metra navštívili v rámci technické exkurze také účastníci Světového tunelářského kongresu, který se konal od 5. do 9. května 2007 právě v Praze. O podzemním stavitelství přijelo do hlavního města ČR rokovat na 1300 odborníků ze 43 zemí a v rámci oficiálního programu bylo před¬neseno přes 300 příspěvků. Při exkurzi v metru vzbudila pozornost odborníků především metoda vertikálně členěného výrubu aplikovaná při ražbách části dvoukolejného tunelu a zkušebně i technologie stříkaných hydroizolací

  Jen v prostoru vlastního nástupiště stanice Letňany je na stěnách za kolejištěm osazeno celkem 2500 m2 barevných smaltovaných plechů. Zcela specifická byla příprava pro montáž stropního podhledu, který je tvořen plechovými lamelami, jež mají budit dojem zvlněné zrcadlící se hladiny. Mezi sloupy ve středu nástupiště pak toto „vlnobití“ protíná zaoblený trám obložený smaltovaným plechem, jenž dobíhá ke schodištím do obou vestibulů

Metro Letňany - strop

   Poprvé v pražském metru je na nástupištích všech tří nových stanic použita tzv. světelná informační linie. Tvoří ji nízkonapěťová podélná svítidla s modrými LED diodami zakrytá tvrzeným sklem, která jsou vložená do dlažby nástupiště a vymezují bezpečnostní pás k hraně nástupiště. Další novinkou jsou upravená svítidla Robus nad podélnou hranou nástupiště, která ji jednak lépe nasvětlují a také na sobě nesou informační údaje o trase, o „stanici a o jejích jednotlivých výstupech.“

Metro Prosek - svítící informační linie
Související článek o metru Nové stanice metra …

Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,47511 s | počet dotazů: 200 | paměť: 24538 KB. | 28.04.2024 - 17:08:00